tag:blogger.com,1999:blog-1787843099093555041.post4820558260905020894..comments2022-11-09T14:43:41.330+02:00Comments on blog Ciprian Mihali: Intime acorduri şi dezacorduri filosoficeCiprian Mihalihttp://www.blogger.com/profile/07651520938476048880noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-1787843099093555041.post-63423683085036200802011-01-16T00:08:42.112+02:002011-01-16T00:08:42.112+02:00Nimic de adaugat, impecabila sinteza, multumesc!Nimic de adaugat, impecabila sinteza, multumesc!Ciprian Mihalihttps://www.blogger.com/profile/07651520938476048880noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1787843099093555041.post-11679966972562214322011-01-10T13:40:10.670+02:002011-01-10T13:40:10.670+02:00din perspectiva omului de știință, există trei niv...din perspectiva omului de știință, există trei niveluri ale subiectelor posibil de abordat:<br />(1) principiile care guvernează domeniul cu pricina;<br />(2) exemple (cazuri, spețe) reale sau imaginare, în care se poate urmări manifestarea acele principii.<br />(3) evenimente din actualitatea reală (abordate ca având semnificație în lumea reală, nu ca exemple de manifestare a principiilor).<br /><br />- când te ocupi cu (1), ești cercetător [relația dintre cota impozitului pe profit și volumul impozitelor colectate este aceasta: ...];<br />- când te ocupi cu (2), ești fie practician, fie dascăl/învățăcel [hai să vedem ce s-ar întâmpla dacă guvernul ar modifica rata impozitului pe profit cu x%; care ar fi avantajele și dezavantajele?...];<br />- când te ocupi cu (3), ești un ins oarecare, comentator de noutăți [guvernul a modificat rata impozitului cu x%, vai de mine ce ne-așteaptă...].<br /><br /><br />eu așa am înțeles poziția domnului Mureșan (redată în articolul anterior al acestui blog):<br />un filosof ar trebui să se rezume la (1) și (2).<br />poate chiar numai la (1).<br />(1) vizând literatura de specialitate (cea „cu doi cititori”), iar (2) vizând presa „elevată” (gen Dilema veche).<br /><br />când se ocupă cu (3) (vizând presa axată pe actualități, mai ales canalele TV), nu mai este filosof, ci cetățean oarecare, afectat de eveniment, deci gândind subiectiv - automat, nu mai este filosof.<br />înțeleg că pentru dl. Mureșan nu popularitatea în sine este baiul, ci de faptul că ea se asociază, în condițiile sociale date, cu (3): obține celebritate nu cel care „freacă”* principii (am împrumutat verbul din expresia „a freca dosare”), ci comentatorul de evenimente.<br /><br />acum, scuze dacă am înțeles greșit ideile domnului Mureșan.<br />doar le-am perceput cu ajutorul tiparelor de gândire pe care le posed, deci subiectiv :)<br />my two cents.<br /><br /><br />* scuze pentru verbul „freacă”, l-am folosit conform expresiei „a freca dosare”, pentru că activitatea de cercetare exact așa pare din perspectiva marelui public: ceva de rutină și anost, ba chiar de o utilitate îndoielnică.Anonymousnoreply@blogger.com