9 octombrie 2016

Plagiatul nu e o problemă de statistică


Atunci când Preşedintele Consiliului Rectorilor din România, dl. Sorin Cîmpeanu, face următoarea afirmaţie:
„Problema plagiatului trebuie rezolvata. Haideti sa ne gandim cati sunt afectati de aceasta problema. Au fost 67.000 de titluri de doctor eliberate in perioada 1990-2016. Problema a fost semnalata la 2, 5, 10, 20, 50, 60 de cazuri din 67.000, unu la mie. Coroborat cu cei care intra pe portile unei universitati, cati ajung sa urmeze studii doctorale si sa le finalizeze? Unu la suta.” (http://www.hotnews.ro/stiri-esential-21340313-sorin-campean…)
o face ca om politic şi nu ca rector al unei universităţi. Omul politic calculează procentul de plagiate din ansamblul doctoratelor – calcul de altfel aproximativ şi lipsit de orice fundamentare alta decât retoric-impresionistă – şi ajunge la concluzia că unu la mie din cei unu la o sută înseamnă foarte puţin, atât de puţin încât „problema plagiatului” pare aproape rezolvată prin lipsă de însemnătate.
Înşiruirea de la 2, la 5, la 10… la 60 nu are nicio relevanţă. Nu ştim în acest moment câte dintre cele 67.000 de doctorate sunt plagiate. Poate 600, poate 6.000, poate 60.000. Dar nici măcar aceste cifre nu au relevanţă în sine. Ceea ce face relevantă din punct de vedere academic şi politic „problema plagiatului” sunt următoarele aspecte:

1. Că aceste plagiate nu au fost identificate la nişte doctoranzi oarecare, ci la o parte din membrii Guvernului României, la senatori, deputaţi, primari etc.;
2. Că, odată descoperite, ele nu au condus ÎN NICI UNUL DINTRE CAZURI, la demisii de onoare. Între furtul intelectual masiv şi dovedit şi onoare s-a produs un decuplaj, iar această lipsă de onoare funcţionează de la vârful guvernului până la elevul de gimnaziu care copiază de pe referate.ro. Cu alte cuvinte, prin refuzul demisiei în caz de plagiat, de acum înainte orice elev sau student din România se va simţi îndreptăţit să fure şi va pretinde să nu fie pedepsit pentru asta.
3. Că, descoperindu-le, am descoperit cu toţii (ca şi cum nu am fi ştiut…) că în spatele lor se află o întreagă industrie para-academică a diplomelor în vederea obţinerii de foloase necuvenite în spaţiul academic şi mai ales în cel neacademic.
4. Că această industrie a furtului intelectual este transversală şi organizată pe baze politice. Şi că, prin ea, universitatea s-a predat de bună voie şi în mod interesat în braţele politicii zilei.
5. Că prin dovedirea plagiatelor la cel mai înalt nivel al vieţii politice, şi mai ales prin refuzul de a-şi depune demisiile de onoare, plagiatorii au adus prejudicii grave de imagine României, sistemului academic românesc şi cercetătorilor oneşti care au obţinut doctorate în România, asupra cărora s-a aşezat pentru multă vreme şi cu consecinţe greu de calculat umbra îndoielii şi a furtului intelectual.
6. Că deşi furtul a fost intelectual şi s-a petrecut în spaţiul academic, toate tentativele de apărare, dar şi de negare a lui şi toate încercările de muşamalizare a lui s-au politizat, închizând astfel cercul vicios deschis de gestul tot politic al obţinerii lui.

Nu, problema plagiatului nu e deloc una de statistică, ci una eminamente politică, de politică publică, de politică internă, dar şi de politică externă; ea ar fi la fel de mare şi de gravă şi la 1 plagiat, dar şi la 60.000 de plagiate, dacă pentru a-l muşamaliza pe acela unu este nevoie ca un ministru improvizat şi agramat să ajungă în situaţia de a umili întreg mediul universitar desfiinţând o comisie suverană, formată din eminenţi profesori, chiar în timp ce decidea asupra plagiatului, tocmai pentru ca această comisie să nu-şi poată pronunţa verdictul.
Iar despre „câţi sunt afectaţi de această problemă”, într-adevăr, din punct de vedere al calculului electoral, se pare că afectarea (sau afecţiunea) nu pare gravă. Gravă este însă aruncarea responsabilităţii „problemei plagiatelor” pe cei care le-au descoperit, ca şi cum Emilia Sercan sau Sidonia Bogdan ar fi de vină pentru marasmul politic şi complicităţile durabile de natură infracţională care ţin loc de guvernanţă pentru unele instituţii de învăţământ superior.
„Ce imagine aruncăm asupra celorlalte 99.000 de persoane care intră în sistemul universitar” în situaţia în care prim-ministrul României, doi miniştri de interne, dintre care unul el însuşi conducător de doctorate plagiate, precum şi alţi oameni care decid pentru soarta ţării au decis cu ceva timp înainte că se cuvine să fure ca să urce în ierarhia socială? Despre ce imagine e vorba? Despre imaginea plagiatului sau despre imaginea dezvăluirii plagiatelor? Amândouă sunt dezagreabile şi cu amândouă se poate „arunca” în bieţii studenţi nedaţi la imagini violente. Iar cei care aruncă imaginea plagiatului nu sunt absolut deloc aceiaşi cu cei care aruncă imaginea dezvăluirii plagiatului şi a sistemului putred care îl susţine. Domnul rector, în calitatea domniei sale de preşedinte al Consiliului Naţional al Rectorilor, are înalta datorie etică de a „arunca” în studenţi doar cu imagini ale probităţii profesionale, printre care şi aceea a dezavuării plagiatelor şi a găsirii de soluţii la prăbuşirea încrederii în cercetarea doctorală românească. Iar faptul că ar dori să nu aruncăm cu nici un fel de imagini în studenţi nu mai este o dorinţă (sau o decizie) deontologic universitară, ci una interesat-politică, atâta vreme cât plagiatele şi furtul intelectual sunt – cu sau fără imagini aruncate – una dintre bolile reale şi profunde ale sistemului academic românesc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu