Stimaţi
părinţi,
Dragi
colegi studenţi,
Am acceptat cu surprindere şi emoţie invitaţia absolvenţilor din anul III de a rosti cîteva „cuvinte călăuzitoare” în cadrul acestei ceremonii, care marchează simbolic o răscruce de drumuri. Cu surprindere, pentru că invitaţia îmi face o onoare nemăsurată şi, mă tem, nemeritată: n-am avut bucuria să lucrez cu această generaţie atît cît aş fi vrut şi îmi place să cred că împărtăşim regretul acestui capăt de drum prematur. Dar am acceptat invitaţia şi cu multă emoţie pentru că, iată, şi eu, şi aceşti studenţi ne aflăm la o răspîntie. De obicei, profesorul care rosteşte asemenea cuvinte protocolare le urează drum bun şi curaj pe mai departe absolvenţilor, iar el îşi continuă nestingherit munca la catedră, cu alte generaţii. De această dată, pleacă şi ei, plec şi eu. Desigur, aşa cum se cade, ne vom spune rămas bun şi ne vom ura curaj unii altora, ba chiar ne vom consola cu speranţa unei revederi peste ani, dar asta nu anulează nimic din emoţii şi nostalgii, dimpotrivă, le sporeşte.
Am
petrecut, şi eu, şi voi, o parte din viaţă cu filosofia alături. Unii dintre
voi o vor continua în forma ei instituţională, alţii o vor părăsi. Întrebării
fără răspuns de acum trei ani („de ce te duci la filosofie?) i se adaugă acum o
alta, sortită şi ea să nu capete vreodată un răspuns („cu ce te-ai ales din
filosofie?”). Această a doua întrebare complică şi tulbură o pasiune
adolescentină şi cu ea putem spune că, într-un anume fel, se încheie naivitatea
aceea frumoasă ce ţinea loc de răspuns la prima întrebare. O naivitate născută,
cu ani în urmă, din citirea unei cărţi, din întîlnirea unui filosof celebru sau
a unui profesor carismatic ori, pur şi simplu, din nebunia unei tinereţi care
găsea în filosofie forma posibilă şi accesibilă a acestei experienţe a nebunii
suverane. Această a doua întrebare, una mult mai pragmatică, e de fapt
încărcată de toată spaima intrării brutale şi ireversibile în maturitate,
atunci cînd trebuie, nu fără regrete, spus adio luxului de a pune întrebări
gratuite despre sensul vieţii şi al lumii în folosul unor calcule despre un loc
de muncă, un venit, o casă, o familie…
Această
a doua întrebare – cu ce te-ai ales din filosofie? – vă mărturisesc sincer, mă
încearcă şi pe mine de o vreme încoace. Şi mă încearcă într-un moment similar
cu al vostru, atunci cînd, întrerupînd, cel puţin pentru o vreme, relaţia cu
instituţia filosofiei, nu pot întrerupe în nici un fel relaţia intimă, profundă
şi definitivă cu spiritul filosofiei. Mi-a fost dat în ultima vreme să fac un
soi de bilanţ al celor 25 de ani petrecuţi în această facultate, ca student şi profesor,
şi să văd cu ce m-am ales. Sau, altfel spus, ce a însemnat filosofia pentru
mine? Unde mă pot situa eu între pasiunea pentru filosofie declanşată de
întîlnirile minunate din liceu şi meseria de dascăl prin care s-a canalizat
această pasiune? În ce fel m-a schimbat filosofia şi în ce fel m-a lăsat
acelaşi prin toate întîlnirile, călătoriile şi evenimentele pe care mi le-a
oferit cu generozitate filosofia?
Dar să
ne tragem o clipă răsuflarea şi să privim filosofia în faţă. Voi îndrăzni să
spun acum, pe urmele unora dintre filosofii pe care i-am frecventat şi despre
care v-am vorbit la curs, că filosofia este o chestiune de stil şi o chestiune
de rezistenţă. Nu veţi găsi acest stil în revistele de modă, nici la televizor,
poate nici pe internet, pentru că el nu se reduce la o chestiune de (salon de) estetică.
Aş spune chiar că nu se reduce nici măcar la o chestiune de etică, mai precis
de morală. Spus simplu, ea nu ne învaţă nici cum să ne îmbrăcăm, nici ce parfum
să folosim, nici cum să ţinem furculiţa la masă, nici cum să ne purtăm
cuviincios. Spus mai direct, filosofia nu face din noi neapărat nişte oameni mai
frumoşi, nici mai buni şi nici mai drepţi. Noi înşine, ca profesori, ştiţi prea
bine, nu sîntem întotdeauna exemple de frumuseţe, de înţelepciune sau
moralitate şi, prin urmare, nu sîntem întotdeauna călăuze demne de a fi urmate.
În ce să
constea atunci un asemenea stil? Mi se pare că el începe să ne preocupe şi să
ne schimbe deîndată ce luăm filosofia în serios, deci nu ca pe o meserie, nici
ca pe un hobby, ci ca pe un fel de a fi cu noi înşine în situaţiile cele mai
banale ale vieţii de zi cu zi. Şi de aceea, mai mult decît o sumă de răspunsuri
la întrebări, ea este o căutare de sine, mereu nesatisfăcută, o căutare a unui
sens, am putea spune, dar a unui sens fragil care nu se mai află dincolo de
noi, în alte timpuri sau în alte lumi, ci care înmugureşte timid în noi înşine
şi care poate dispărea pe neaşteptate. A unui sens care nu se găseşte la un
capăt de drum, ci care ne însoţeşte, în toate manifestările de non-sens şi de
minciună, de urîţenie, de imoralitate sau de nedreptate cu care ne luptăm
zilnic.
Ce este
acest stil? El ţine, cred, de coerenţa practică între ceea ce gîndim, ceea ce
spunem şi ceea ce facem, adică de un soi de continuitate între cît mai multe
dintre manifestările vieţii noastre. Priviţi în jurul vostru şi veţi vedea că
sîntem supuşi zi de zi la presiuni care încearcă tocmai să întrerupă această
continuitate: seducţiile şi manipulările societăţii spectacolului ne fac
adeseori să gîndim una şi să spunem alta, să spunem un lucru şi să facem alt
lucru; adică să cedăm, de dragul confortului şi al profitului, la orice
exigenţă faţă de noi înşine, pentru a putea răspunde cît mai fidel
imperativelor economice, sociale, politice, financiare şi pentru a ne găsi,
astfel, un loc în care să supravieţuim, cît mai neştiuţi şi nederanjaţi de cei
din jur. Stilul pe care-l propune filosofia, fără să-l impună nimănui, pentru
că el chiar este o chestiune personală, subiectivă, de alegere responsabilă,
acest stil constă tocmai în capacitatea de a rezista, pe un teren devenind de
multe ori ostil, şi printre oameni dovedindu-şi limitele unei prietenii ori
fidelităţi doar declarate, la aceste presiuni şi în curajul de a spune ce
gîndeşti şi de a face ceea ce spui.
Daţi-mi
voie s-o spun şi altfel: prin filosofie – încă o dată, dacă o luaţi în serios,
adică dacă nu o folosiţi ca pretext pentru a epata anturajul – avem, aveţi
şansa de a vă forma o sensibilitate, un fel de al şaselea simţ, să-i zicem.
Acest simţ este cel al lucrurilor prost întocmite. Iar asemenea lucruri prost
întocmite încep cu noi înşine: eu însumi, cînd gîndesc filosofic, îmi dau seama
că sînt prost întocmit şi încep să mă întreb de ce. Este simţul care ne face să
reacţionăm la minciună, la urîţenie şi, mai ales, la nedreptate. Este simţul
care nu ne dă acces numaidecît la ceea ce e adevărat, frumos sau drept, ci el
ne îngăduie să întrezărim cît de complicate sînt în noi înşine şi în jurul
nostru căile care conduc spre adevăr, frumuseţe sau dreptate şi în ce fel, mai
ales, locurile în care s-ar putea găsi ele sînt pervertite de relaţiile
vizibile sau ascunse de putere.
Am
plecat de la stil şi am ajuns la putere, ciudat raţionament, veţi spune. Ştim
cu toţii că toate aceste valori pe care le căutăm sînt relative, adică sînt
prinse în nişte încrengături de relaţii care le fac mereu contestabile şi
negociabile. Ştim, odată ce devenim maturi, că, bunăoară, dreptatea în stare
pură nu există. Că avem de-a face, în primul rînd şi cel mai adesea, cu forme
mai mult sau mai puţin suportabile de nedreptate. Sensibilitatea de care vă
vorbeam se pune la încercare tocmai în identificarea pragului care distinge nu
între o nedreptate absolută şi o dreptate absolută, ci, mai degrabă, între o
nedreptate suportabilă şi una insuportabilă. Aşadar, între o nedreptate cu care
trebuie să convieţuim (asemenea, bunăoară, variaţiilor minore în starea noastră
de sănătate) şi o nedreptate care nu poate şi nu trebuie să fie tolerată. Cînd
spun că „ştim” că există nedreptate, ne aflăm încă în planul acela prim
şi tăcut, al gîndurilor noastre; prima probă de curaj constă în a trece la cel
de-al doilea plan, al rostirii, atunci cînd putem să spunem public că există
nedreptate, pentru ca rezistenţa şi curajul să înceapă să se manifeste cu
adevărat abia atunci cînd facem ceva pentru ca acea nedreptate difuză, care
întocmeşte prost lucrurile în jurul nostru şi în noi înşine, să nu se complice,
să nu devină patologică şi deci intolerabilă. Într-un
mod anecdotic şi cantitativ, aş putea rezuma astfel cele spuse pînă acum: în sinea
noastră, toţi sîntem curajoşi şi revoltaţi împotriva lucrurilor rău
întocmite, toţi sîntem nemulţumiţi de ceea ce ni se întîmplă şi de ceea ce
vedem în jurul nostru; dar numai o parte dintre noi au curajul să-şi
spună public această revoltă şi foarte puţini, aproape eroi, sînt aceia
care şi fac ceva practic împotriva nedreptăţii.
Filosofia
rămîne astăzi unul din rarele instrumente prin care se mai poate deschide un
canal prin care să comunice în mod coerent şi public gîndurile noastre cu
rostirea noastră şi cu faptele noastre. Cei care s-au întîlnit cu filosofia
ştiu măcar că interogaţiile ei neobosite erodează în permanenţă astfel de
baraje care ţin în cuşti separate ceea ce gîndim, ceea ce spunem şi ceea ce
facem. Sînt mult prea multe azi strategiile care ne anesteziază şi ne conving
că e întotdeauna bine să gîndim liber, că uneori e bine să şi
spunem ce gîndim, dar că cel mai bine este să lăsăm lucrurile aşa cum
sînt, că oricum nu le putem noi schimba. Toate aceste strategii sînt strategii
de putere: putere personală, putere instituţională, putere mediatică, putere
brutală sau putere blîndă. Filosofia este, în felul ei, o contra-putere, aş
spune chiar o slăbiciune. Citind multă filosofie te alegi inevitabil cu nişte
slăbiciuni; dar ceea ce în ordinea lucrurilor înconjurătoare şi în ordinea
dictată de puternicii zilei pare a fi o slăbiciune, este, în plan subiectiv, în
planul acelei sensibilităţi care se activează şi devine reacţie la mediu, un
mare privilegiu şi o resursă rară de putere personală. Ştiţi la fel de bine ca
mine că aceia care ajung la putere nu o fac cu mijloacele filosofiei, iar
atunci cînd se folosesc totuşi de ea, fie şi numai în discursurile lor atent
regizate, există undeva o deturnare, o minciună, o impostură.
Nu e
nevoie să căutaţi în conspiraţii planetare autorii comploturilor care produc
neîncetat nedreptatea în lume; nu e nevoie să mergem pînă în vîrful ierarhiilor
de putere sau pînă în străfundurile unor trecuturi traumatizante pentru a găsi
acolo cauza nefericirii oamenilor. În raport cu asemenea surse ne vom putea,
desigur, exersa retoric o falsă înţelepciune, dar vom găsi mai greu motive
pentru care să ne punem la lucru sensibilitatea, stilul, coerenţa noastră.
Priviţi mai degrabă alături, foarte aproape de voi, în timpul şi spaţiul în
care trăim, acum şi aici: acum şi aici încep întotdeauna minciuna, urîţenia, nedreptatea.
Sau, ca să fiu mai precis, acum şi aici, în fiecare clipă, începem să ne
obişnuim cu ele, să convieţuim zi de zi cu ele şi să devenim, încet-încet,
insensibili la ele. Dispunem de suficiente tehnici învăţate acasă, la şcoală,
la serviciu, în spaţiul public, prin care să supravieţuim, să ne adaptăm, să ne
convingem că „merge şi aşa”, că „nu e grav ceea ce se întîmplă”, că „se petrec
în lume lucruri şi mai rele”, că „mai bine ne-am bucura de ce avem” etc. – tot
atîtea modalităţi prin care creăm în noi înşine un cuib călduţ pentru minciună,
urîţenie şi nedreptate.
Cu
riscul de a mă repeta, voi spune iar că filosofia este o tehnică de sine, un
stil personal graţie căruia mai putem, din cînd în cînd să încetinim apariţia
unui asemenea cuib, şi să identificăm în noi înşine şi în ceilalţi felurile în
care se înmulţesc lucrurile prost întocmite. Ea nu ne lasă să ne obişnuim cu
această poleială care se depune peste lucrurile prost întocmite dîndu-le aparenţe
seducătoare de stabilitate şi de suportabilitate. După ce începi să faci
filosofie, nu mai poţi să laşi să se întărească acea crustă prin obişnuinţele
noastre şi prin adaptarea conformistă la mediu. Iar dacă poţi s-o faci, adică
dacă simţul lucrurilor prost întocmite nu s-a dezvoltat nicicum, înseamnă că ai
trecut degeaba prin filosofie sau că şederea în ea are alte cauze şi alte
finalităţi, făcîndu-te astfel părtaş la
ceea ce este mincinos, urît şi nedrept.
Spuneam
la început că făcînd filosofie, nu devenim ca prin minune mai cinstiţi, mai
frumoşi şi mai drepţi. Ea nu este un leac miraculos împotriva tuturor bolilor
şi strîmbăciunilor din jurul nostru. În cel mai rău caz, ea nu este nimic,
poate doar o preocupare culturală de moment. Într-un alt caz, ea poate eventual
să ne ajute să localizăm asemenea boli şi lucruri strîmbe. Dar în cel mai bun
caz, cel mai rar şi cel mai greu de atins, filosofia este o învăţare, atît cît
vrea să înveţe fiecare, prin care deprindem nu doar să recunoaştem
configuraţiile rău întocmite, ci şi să le semnalăm, să le spunem pe înţelesul
celorlalţi şi împreună cu ei, mai mulţi sau mai puţini, să ne batem împotriva a
ceea ce e mincinos, urît sau nedrept.
Că veţi continua să faceţi filosofie sau că veţi
înceta s-o mai frecventaţi în forma ei instituţională este o chestiune de alegere
a fiecăruia. Puteţi să uitaţi nume, teorii, titluri de cărţi, chiar şi numele
profesorilor voştri de pînă acum; dar încercaţi acolo unde veţi fi să vă
exersaţi stilul deprins aici, acea sensibilitate de care vă vorbeam, pentru că
ea va fi arma voastră cea mai redutabilă pentru a rezista împotriva
nedreptăţilor care vi se vor face şi pentru a vă cuceri o demnitate personală
şi un respect de sine fără de care toate celelalte titluri, diplome, averi şi
proprietăţi nu vor însemna mare lucru.
Plecarea autorului face possibila de fapt revenirea la spatiul autenticitatii consolidate tocmai prin acest survol nedrept de suportabil dar atat de necesar. "Pleaca ei, plec si eu" e o sentinta pe care mai vechii trecatori printr-ale filosofiei o asuma firesc, salutar, ca pe un semn premonitor al unui eveniment al reafirmarii de sine... Filosofia se desface astfel, luand in deradere critica, reconfortanta si reconfiguranta atasamentul fata de scaune, catedre si alte piese de mobilier didactic.
RăspundețiȘtergereUn gand bun, SS
P.S. Alte planuri para/institutionale la orizont?
doar ganduri bune in viitor ce mai facem??
RăspundețiȘtergeredoar ganduri bune avem
RăspundețiȘtergereInteresanta ideea!
RăspundețiȘtergere