L.C. Kovesi este departe de a fi o sfântă. Este departe de a fi neprihănită
şi probabil că a acumulat nişte greşeli sau slăbiciuni în munca ei. Aşa cum
acumulăm fiecare dintre noi în carierele noastre. Ea este failibilă şi, spre
deosebire de zei şi îngeri, este imperfectă şi vulnerabilă. Şi doar o minune
civică sau de altă natură decât divină o mai poate ajuta să-şi ducă mandatul la
final.
Augustin Lazăr, Dacian Cioloş, chiar şi Klaus Iohannis sunt, de asemenea,
personaje publice în imaginea cărora se împletesc calităţi profesionale şi
morale cu slăbiciuni omeneşti. Ei ne-au furnizat în aceşti din urmă ani
speranţă şi dezamăgire, în proporţia exactă a imaginii noastre despre ei şi a
realităţii acţiunii lor.
Împotriva acestor oameni, dar şi împotriva altora – oameni simpli şi dintre
cei mai diverşi (Cristi Danileţ, Emilia Şercan, Elena Calistru) – care au ţinut sau ţin vremelnic piept urgiei
puterii, se dezlănţuie periodic o violenţă a discursurilor, a imaginilor şi a
acţiunilor care nu sunt deloc specifice unei societăţi democratice. Pentru că
este un lucru să-ţi ataci inamicul politic prin argumente, prin poziţii
publice, prin dialog şi polemici, şi cu totul altceva este să cauţi nimicirea
lui prin orice mijloace. Dimensiunea totală a modului dominaţiei puterii
actuale se manifestă prin faptul că asupra duşmanilor identificaţi sau aleşi
din mulţime se exercită o presiune permanentă şi o acţiune completă, menită
să-i distrugă toată viaţa, de la cea intimă şi personală, trecând prin cea
profesională, până la cea publică. Atacurile succesive şi lansate de pe
fronturi multiplicate urmăresc degradarea şi umilirea acestui „duşman”,
zdrobirea lui în modul cel mai crud cu putinţă, batjocorirea lui şi a tuturor
celor cu care se află în relaţii apropiate.
Motivul ultim pentru care se întâmplă asta este că ei denunţă, prin
acţiunea lor profesională, prin probitatea lor morală, prin discursul lor, derivele
şi abuzurile unei puteri care se vrea din ce în ce mai completă şi fără rest.
Nu o fac de pe poziţii absolute, unii nu o fac poate nici măcar din poziţia
unor eroi intangibili a căror viaţă anterioară să fi fost un şir de virtuţi
etalate în timp. Nu este nimeni imaculat şi nu pretinde nimeni să fie imaculat.
Acesta este, de altfel, şi punctul de plecare al discreditării celui care intră
în cătarea puştii cu care puterea trage asupra duşmanilor săi: trebuie să aibă
ceva în trecut cu care să-l prindem, să o prindem. Dacă nu are, inventăm. Iar
dacă nu putem inventa ceva în trecut, inventăm o situaţie fără ieşire în
prezent. Iar dacă nimic din toate acestea nu funcţionează, minţim, folosim
epitete injurioase, formulăm acuzaţii şi suspiciuni, denigrăm, ceva ceva tot
iese.
Orice fiinţă umană dă seama de o anumită fragilitate. Tine de constituţia
ei psihică şi fizică să ezite, să se îndoaie, să se fisureze sau să cedeze, să
greşească. Morala, justiţia şi, în cele din urmă, politica, sunt cele trei
instrumente mai importante prin care oamenii învaţă să-şi gestioneze împreună
calităţile şi slăbiciunile. Democraţia este forma de organizare socială care
ţine cont de precaritatea omului şi o transformă într-o forţă echilibrând
puterile umane şi instituţionale, luând în grijă slăbiciunile fizice
(copilăria, boala, bătrâneţea) sau cele psihice şi morale (nebunia,
infracţiunea etc.).
Dar atunci când puterea se întoarce împotriva unora dintre cetăţenii săi cu
tot armamentul de care doar ea, puterea, dispune – arme politice, arme
poliţieneşti, arme mediatice, arme financiare – atunci ne aflăm într-un moment
critic al contractului social.
Iar acum ne aflăm într-un asemenea moment critic. Pentru că e pe cale să
cadă una dintre figurile care au rezistat cel mai îndelung şi mai eficient
luării complete în posesie a resurselor acestei ţări şi dominaţiei complete de
către reţeaua celor aflaţi azi la putere. Pentru că asistăm la o confruntare
majoră între acţiunea concertată de strivire a unui oponent de către putere şi
solidaritatea plăpândă a celor care mai pot rezista sau se mai pot apăra
împotriva acestei puteri. Cu alte cuvinte, dacă acum cade Laura Codruţa Kovesi
sub presiunea imensei maşinării de şantaj şi manipulare politico-mediatică, e
puţin probabil că alţii vor putea şi noi înşine vom putea rezista acestei
maşinării atunci când îşi va propune să ne zdrobească.
Pentru că în această confruntare nu este vorba despre meritele sau
defectele doamnei Kovesi. Nu este vorba nici măcar de apărarea unei persoane
sau a unei instituţii. Ci este vorba despre capacitatea impresionantă a unei
părţi a statului şi a instituţiilor servile de a mobiliza resurse financiare,
mediatice, umane, secrete şi de orice alt fel pentru a doborî pe cineva
incomod. De efortul îndelung, sistematic, pe care este dispus să-l facă un
dispozitiv sofisticat împotriva căreia nu ne putem opune individual.
Nu este deloc sigur că o contraputere se va putea organiza pentru a ţine
piept acestei dezlănţuiri finale. Nici puterea opoziţiei, nici a vocilor
marcante ale societăţii civile, nici măcar a unor proteste de stradă nu vor
putea opri exercitarea deplină a celui mai important dintre atributele unei
puteri nedemocratice, acela de a frânge orice opoziţie.
Probabil că în ziua în care asta se va întâmpla vom fi la serviciu, vom fi
ocupaţi, vom fi indignaţi, după care într-un fel sau altul, va trece si asta,
va dispărea şi acest personaj de pe firmament. Numai că într-o altă zi, dacă
vreunul dintre noi se va afla în vizor, el sau ea va putea fi executat(ă) cu
mult mai puţin efort şi cu mult mai puţină expunere mediatică, interzicându-i-se
până şi clipa de admiraţie şi respect la care au dreptul doar cei care au
rezistat ceva mai mult în picioare.
Ce vreau să spun, încheind, este că fiecare de unul singur avem poate o
şansă (infimă, dar şansă) de a deveni eroi. Dar împreună, solidari, avem o
şansă mult mai importantă de a-i apăra pe toţi cei ce riscă să se
prăbuşească sub focul încrucişat al puterii. Solidaritatea celor mulţi şi
neorganizaţi, solidaritate în toate formele posibile, este tot ce mai poate
să-i ajute pe membrii simpli ai societăţii să nu-şi piardă orice putere, orice capacitate
de a rezista la abuz şi manipulare, de a riposta la pierderea drepturilor şi
libertăţilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu