Drama cea mai mare a acestui popor şi care îl dezbină azi până la a-l
împărţi în grupuri şi bule care se duşmănesc de moarte este mistificarea
morală. Înţeleg prin mistificare morală setul de tehnici prin care dispozitive
de putere din viaţa politică, din mass media sau din lumea mondenă răstoarnă
ierarhiile valorilor pentru a ne face să credem că răul nu e rău, ci e bine, că
nedreptatea e o altă formă a dreptăţii, că minciuna este un semn al
inteligenţei, iar furtul o dovadă a unor abilităţi practice superioare cu care
am fi înzestraţi de la natură etc.
Mistificarea morală nu este nouă, o regăsim în textele clasice şi moderne
şi în toată istoria noastră biseculară. Dar democratizarea mijloacelor de
comunicare în masă din ultimele două-trei decenii i-au dat o dimensiunea
totală, integrală şi imposibil de evitat. Astfel încât putem să spunem că azi
suntem cu toţii victime şi actori ai acestei mistificări, devenită în numeroase
cazuri automistificare. Diferenţa nu este de calitate şi nu se face între
grupuri minoritare active care cred cu tărie în puritatea unor valori morale şi
o mare majoritata debusolată, pasivă, gata să creadă în orice. Diferenţa este de
cantitate, adică de doză a mistificării şi a compromisului, de implicare în
întreţinerea fantasmelor colective. Strategii politici şi mediatici se bat în
modul cel mai cinic nu pentru a-i deosebi pe cei care rezistă mistificării
morale de cei care i-au cedat, ci pentru a-şi atrage public şi electorat tot mai
numeros dintre cei care au cedat şi s-au familiarizat cu arta compromisului.
Nu există în acest moment nici o forţă politică importantă care să pară
însufleţită de idei morale puternice, sincere şi convingătoare. Nu există nici
o forţă politică importantă care să dorească să educe un electorat în spiritul
unor valori şi să-şi atragă un electorat în jurul unor asemenea idei.
Nu există azi nici o figură publivă individuală capabilă să provoace un consens
moral major în rândul tinerilor sau al celor mai puţin tineri. Nici vârsta,
nici cultura, nici experienţa de viaţă nu reuşeşc să provoace admiraţie,
respect sau modele de urmat. Nici măcar senectutea nu mai e demnă de respect.
Nu există nici o instituţie culturală sau mediatică dornică sau în stare să
propună antidoturi la ignoranţă, incultură, mimetism, violenţă de gândire şi de
vorbire.
În momentul în care şcoala devine ea însăşi fabrică de impostură, iar
profesorii nişte traficanţi de diplome şi prestigiu, ultimul criteriu care mai
poate deosebi între moral şi imoral, între bine şi rău, se clatină.
Ce înseamnă toate acestea? Înseamnă că ne aflăm în faţa unui dureros
paradox: pe de o parte, că nu există nici o şansă ca extragerea unui popor
întreg din mlaştinile imoralităţii de tot felul să se petreacă prin intermediul
sau cu sprijinul actualei clase politice. În cea mai mare parte a ei, ea este
rezultatul doar cel mai vizibil al generalizării imoralităţii publice devenită
o forţă dominantă în societate. Pe de altă parte însă, ieşirea din marasmul
corupţiei, imposturii, hoţiei şi minciunii – dat fiind nivelul metastatic la
care au ajuns – nu poate fi decât tot politică. Adică ea necesită o voinţă
publică unită şi hotărâtă, prin care o majoritate socială, sau măcar o
minoritate vie să-şi asume proiectul unei renaşteri naţionale în jurul unor
idei precum cele de cinste, de adevăr, de dreptate. Iar un asemenea proiect,
chiar dacă se naşte sub forma unor mişcări civice, asociative, trebuie să
devină politic, adică să fie suficient de convingător pentru a lămuri şi
oamenii educaţi şi oamenii mai puţin educaţi că există „afaceri publice”, că
există lucruri comune, idealuri şi valori comune şi că în absenţa lor riscăm în
scurt timp să ne dăm în cap unii altora.
Agregarea politică a unor valori minimale, dar consensuale, este
singurul proiect de ţară posibil şi singura soluţie la mistificarea morală. Nu
există adevăruri alternative şi nici dreptăţi relative, ori „corupţie mică”. Nu
trebuie confundată omenia cu înţelegerea şi iertarea furtului din bunul public,
chiar dacă ceea ce se fură se împarte la mulţi. Nu există nici o justificare
pentru trecerea a măcar un leu din bunul public în averea personală.
O asemenea agregare în jurul unor oameni ireductibil cinstiţi trebuie să
aibă loc la nivelul cel mai de jos al înţelegerii valorilor publice, acolo unde
acordul între cei mai mulţi membri ai comunităţii se face mai uşor. Ea se poate
produce doar dacă întreg procesul educativ, de la grădiniţă până la doctorat,
stă sub semnul responsabilităţii. Dacă soclul acţiunilor individuale şi
colective este capacitatea noastră de a răspunde pentru ceea ce spunem şi
facem, atunci pe acest soclul se poate construi ceva comun.
Naţiunile puternice au renăscut după tragedii colective doar începând cu
momentul în care şi-au asumat responsabilitatea pentru trecutul lor, pentru
prezentul lor şi pentru viitorul lor. Ele au căzut de acord privind valorile în
care cred, fără să se mintă, fără să se fure şi fără să se descurce unii în
dauna celorlalţi, pentru că au pus deasupra interesului imediat şi personal
interesul public şi pe termen lung. România nu este o naţie nici mai
binecuvântată şi nici mai blestemată decât altele, nici mai inteligentă şi nici
mai puţin înzestrată decât altele. Diferenţa între această ţară şi alte ţări nu
este nici genetică, nici istorică, nici geografică. Să nu ne lăsăm minţiţi de
patriotisme găunoase şi de imagini idilice ale unui trecut care nu a existat
decât pentru a suci minţile naivilor. Diferenţa dintre România şi alte ţări ţine
astăzi de pachetul de valori în jurul cărora înţelege să se reunească
majoritatea cetăţenilor ei: valori colective, valori în care credem dincolo de
credinţele noastre religioase, politice sau de altă natură, valori în jurul cărora
credem că vor putea trăi şi copiii noştri împreună, fără să se urască, fără să
se şi fără fugă unii de alţii.
Nici o minciună colectivă nu durează: nici minciuna
despre trecutul nostru excepţional, nici minciuna despre prezentul nostru furat
de străini, nici minciuna despre viitorul nostru ameninţat din toate părţile.
Putem începe să ne construim ca naţie încetând să mai credem în mitologii şi
fantasmagorii religioase, naţionaliste, politicianiste sau de alt fel. E nevoie
poate şi de religie, şi de patriotism şi de politică. Dar nu ca să ne
descurcăm, nu ca să fentăm greutăţile sau să ne aranjăm, că oameni suntem. Ci pentru
un scop superior, al binelui comun pe care îl lăsăm moştenire celor de după
noi. Dar să ştim un lucru clar: acest scop noi nu-l avem încă, noi nu lucrăm la
el şi nimeni nu o face, iar cei pretind că-l apară sau că-l reprezintă sunt
nişte mincinoşi vremelnici care ne conduc şi care fac trafic cu vorbe aşa cum
fac de treizeci de ani cu toate bogăţiile acestei ţări.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu