7 ianuarie 2018

Datoria


Cred că se ridică astăzi câte provocări majore pentru noi, ca intelectuali care ne exprimăm în spaţiul public românesc. Numesc aici intelectual orice persoană pentru care lumea este plină de semne, iar studiile făcute au avut ca miză descoperirea înţelesului acestor semne.

Provocarea cea mai importantă mi se pare aceea care ne obligă să ne întrebuinţăm la maximum raţiunea pentru a înţelege şi interpreta ce se întâmplă în societate. Raţiunea înseamnă luciditate, spirit critic şi autonomie a propriei gândiri. Că este vorba de justiţie, de educaţie, de sănătate, de orice politici publice, intervenţia raţională critică în dezbaterile publice nu este sinonimă cu o neutralitate sau cu un relativism care ar echivala diferitele puncte de vedere. Faptul că unii şi alţii se folosesc de inteligenţa lor pentru a manipula, pentru a ţine captiv, pentru a-şi masca interesele nu înseamnă ca o astfel de inteligenţă instrumentală este comparabilă cu una critică.

A doua provocare constă în a deveni capabili de a explica celorlalţi în cuvintele cele mai simple strategiile voit complicate ale puterii prin care aceasta vrea toată puterea. În cuvinte simple, dar nici simplist şi nici senzaţionalist. Prin formule extreme (« senzaţional », « şocant », « catastrofal ») nu vom face dovada unei mai mari puteri de convingere, ci vom obţine cel mult adeziuni bazate pe renunţarea la gândire proprie.  Spaţiul public, mai ales cel virtual, s-a populat masiv cu o populaţie care are acces pentru prima oară la cuvânt, fără să ştie ce să facă cu el. Pentru prima dată, reţelele sociale dau cuvântul celor care nu vorbesc politic decât o singură dată, la vot, şi o fac repetând ce li s-a spus să facă. De acum, un „like”, un „share” sau un comentariu devin gesturi politice. Marea bătălie politică s-a mutat pe internet.

În ce fel poate fi educată în spirit critic, în discernământ şi în respectul inteligenţei această populaţie, ale cărei reflexe, indiferent de partizanatul practicat, rămân cele ale intoleranţei, ale vehemenţei, ale grabei violente, ale adevărului absolut?

Nu ştiu dacă intelectualii mai pot juca rolul de educatori de tip „luminist”. Nu ştiu dacă ei mai au vreo misiune socială emancipatorie. Această vocaţie s-a compromis din varii motive: unele ţin de mulţimea de compromisuri compromiţătoare la care au recurs mulţi intelectuali pentru a accede la putere sau la recunoaştere simbolică. Altele ţin de faptul că spaţiul însuşi al intelectului este invadat, agresat, devastat de hoarde de indivizi care pretind a avea aceleaşi drepturi la intelect.
Dar dacă există ceva de făcut dinspre noi, cei care ne-am hărăzit o parte din timpul şi energia noastră semnelor lumii, atunci cred că acest ceva e neapărat politic şi public, civic şi militant: să nu renunţăm la a apăra onoarea raţiunii, să nu abandonăm spiritul critic de dragul ideologiilor, să nu pretindem că deţinem în exlusivitate misterul Adevărului, al Binelui sau al Dreptăţii, în dispreţ faţă de toţi ceilalţi, bieţi truditori ai ignoranţei.

Societatea românească îmi pare azi străbătută mai abitir ca în alte perioade de forme diverse de dogmatism, obscurantism, intoleranţă şi ură. Datorită circulaţiei informaţiei şi accesului nelimitat la informaţie şi la cuvânt, toate acestea devin arme politice. Cred că ne paşte un pericol de care nu suntem încă pe deplin conştienţi: devin foarte numeroşi cei care declară pe internet că sunt gata să vă zdrobească, să vă ardă, să vă dea în cap pentru că gândiţi altfel. Devin la fel de numeroşi cei care încurajează („like & share”) aceste declaraţii. Într-o bună zi, nu departe de noi, unul dintre toţi aceştia va fi suficient de „curajos” să treacă la acţiune. Iar în spiritul solidarităţii urii şi al violenţei care se întreţine pe sine, lângă acest unul vor veni şi alţii. Şi vor desăvârşi lucrarea pe care v-au făgăduit-o atunci când v-au dorit moartea pentru că aveţi alte opţiuni de viaţă.

Responsabilitatea politică este, de aceea, uriaşă. Ea nu mai este a politicienilor, sau prea puţin, pentru că ei sunt deja acceleratori ai acestor fenomene. Este a noastră, ca intelectuali-cetăţeni şi actori ai scenei publice.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu