Multe
întrebări, cărora nu le-am putea răspunde decât în tihnă şi cu răbdare. E vorba
de răspunsuri pe care, încleştaţi de clipă şi fragilizaţi emoţional cum suntem,
le găsim cu greu. Vedem cu uşurinţă în jurul nostru, în societatea românească
şi nu numai, manifestări dintre cele mai virulente şi mai inedite ale urii. Televiziunea,
presa, internetul nu încetează să inventeze ori să găzduiască expresii tot mai
originale ale urii. Fiecare şi împreună par să-şi fi făcut o misiune din a se
întrece în creaţia de forme noi de aversiune şi de agresiune faţă de celălalt,
faţă de aproapele nostru sau faţă de străin, faţă de cel care nu arată sau nu
gândeşte ca noi. Dar şi faţă de tot ceea ce nu ne convine. Cu multă aplicare, au
reuşit să preschimbe nemulţumirea socială, furia în pulsiune agresivă. Personificând
revolta legitimă în faţa nedreptăţii, dându-i chipuri specifice, au
transformat-o în ură faţă de oameni. Seară de seară, ca o rugăciune, ca un tratament
şi ca un drog, televiziunile româneşti injectează în minţile debilizate a
milioane de telespectatori dependenţi chipurile schimonosite (prin procedee
tehnice sofisticate) ale celor demni de ură. Şi o face cu o patimă căreia nu-i
găsim cu uşurinţă o explicaţie.
Faceţi
experimentul următor: deschideţi televizorul pe unul din talk-show-urile de
succes de fiecare seară şi tăiaţi sonorul. Priviţi doar chipurile schimonosite
ale „moderatorilor” (ce eufemism, când vorbim doar de intensificatori de ură) preţ de câteva minute. Şi încercaţi să
înţelegeţi de ce fac oamenii aceia ceea ce fac? Pentru bani? Dacă da, pentru
câţi bani o fac? Dar dumneavoastră pentru ce sumă aţi fi dispus să urâţi pe
cineva? Şi pentru ce sumă aţi urî din toţi rărunchii? O fac ei din interes? Sau
o fac din convingere? Adică din pasiune? Se prea poate, căci ura este o pasiune
durabilă. A urî este fără îndoială o artă, nu un lucru uşor şi nici spontan, e
nevoie de o anumită înzestrare, de antrenamente, de repetiţii şi mai ales e
nevoie de foarte multă energie pentru a întreţine ura şi pentru a face paradă
de ea.
Deşi
ura este o pasiune trainică, obiectul urii poate să se schimbe de la o zi la
alta. Ceea ce am urât ieri poate deveni indiferent azi. Cel pe care l-am urât
ieri poate deveni partenerul nostru de ură azi. Nu contează pe cine urâm;
aproape nici nu contează de ce. Important pare a fi doar să întreţinem vie
maşinăria infernală a urii. Odată sădită sămânţa ei în minţile lipsite de
apărare, ea va încolţi şi va creşte precum vrejul de fasole din poveste,
spărgând totul în spaţiul psihic, ocupând fiecare colţ şi fagocitând celelalte
feluri de a-l simţi pe celălalt.
Ura
este una dintre pasiunile cele mai violente şi mai adânc înrădăcinate în
întunecimile fiinţei umane. Dacă ar fi să-i credem pe psihanalişti, ar trebui
să spunem că ura este chiar mai veche decât iubirea, pentru că ego-ul nostru
primar, dornic de conservare şi suficient lui însuşi, vede lumea exterioară ca
pe o ameninţare la adresa stabilităţii lui. Noi însă vom înlocui explicaţia lor
savantă cu propria noastră înţelegere: da, poate că ura este anterioară
iubirii, întrucât e nevoie să poţi înceta să urăşti ca să poţi începe să
iubeşti. Pe când inversa nu e adevărată. Pierderea iubirii nu conduce la
declanşarea urii; între prima şi cea de a doua sau, altfel spus, între cel care
a iubit şi cel care a fost iubit se poate instaura un zid la fel de
impenetrabil precum cel al urii, şi anume zidul indiferenţei.
Dar
ura, asemenea fricii, îşi are sălaşul în ce e mai obscur în noi. În
profunzimile de neînţeles şi de neexplicat ale psihicului uman, unde roade pe
tăcute, ulceros, fără nici o grabă. Cel care urăşte nu uită şi nu iartă. Ura
are memorie, îşi aminteşte mereu ceva, şi altceva, şi tot aşa. Orice detaliu
nou apărut îi confirmă motivul urii şi îi aminteşte ceva ce tocmai uitase pentru
o clipă din trecut. Nu ştiu dacă oamenii înzestraţi cu memorie de elefant sunt
mai predispuşi la ură, dar cu siguranţă veţi găsi la cei care urăsc capacităţi
mnemotehnice remarcabile. Desigur, memoria lor este selectivă şi capabilă de
masive cosmetizări, dar asta nu-i împiedică să-şi amintească lucruri pe care
toată lumea le-a uitat şi care se potrivesc asemenea ultimei bucăţi dintr-un puzzle
în desenul de justificare a urii.
Există
un timp al urii şi acesta e timpul lung, dar incomplet, al rumegării. Atunci
când urăşti, e ca şi cum ai digera, dar niciodată complet: vine de undeva, din
viscere, dintre ele, de peste tot, dar niciodată dintr-un loc anume. Ura este
grea, indigestă, apăsătoare, cu reflux. Răbufnirile ei seamănă cu o fiziologie
deranjată de o mâncare proastă sau nefiartă îndeajuns.
Putem
spune apoi că ura dă întotdeauna cu rest: ori de câte ori încercăm să-i situăm
sursa, ştim că este acolo, vine de undeva anume, dar nu vine în întregime de
acolo. Cel care urăşte nu o face niciodată dintr-un singur motiv, ci, ca să
zicem aşa, dintr-un motiv şi jumătate. Acea jumătate, nerecunoscută şi
iraţională, e energia neîncetată a urii. Urâm pe cineva dintr-un motiv precis,
dar şi pentru altceva. Motivul raţional, să-i zicem, poate fi adeseori uşor de justificat,
dar acel „altceva” face tot misterul şi toată însemnătatea urii. Dacă motivul raţional
dă direcţia urii, restul, acel „altceva” dă încărcătura pasională a urii.
Fiind
adânc înşurubată în cotloanele psihicului uman, ura este în acelaşi timp şi
stăruitoare, pentru că nu poate fi satisfăcută niciodată. Cu alte cuvinte, cel
care urăşte nu poate fi fericit, pentru că ura lui nu se poate împlini
niciodată, este hărăzită mereu eşecului şi zădărniciei. Ura nu conduce la
nimic, poate doar la moarte. A încerca să compensezi neîmplinirea urii cu
intensificări ale ei (din orice fel de motive, fie şi închipuite) înseamnă a-ţi
spori nefericirea. Înseamnă, de fapt, a deveni dependent de ură. A deveni slab
şi vulnerabil.
Ura
nu este, prin urmare, o mărturie a forţei personale, a tăriei de caracter. Iar
în acest punct regăsim intimitatea dintre ură şi frică. Desigur, nu există nici
o legătură directă între cele două; ba chiar am putea spune că ura poate căpăta
câteodată accente de fals curaj, asemenea celui care strigă în noapte pentru a
părea mai sigur pe sine. Dacă e să ne referim la vajnicii noştri moderatori,
care îşi urlă şi ei seară de seară patima ostilităţii faţă de lume, vom
înţelege poate de ce ura are nevoie de o punere în scenă, de o dramatizare cât
mai expresivă: de la tonul vocii şi sprâncene încruntate până la mişcările
largi şi haotice ale mâinilor. Ura lor e energică, frenetică, fascinantă. Şi
cum să nu ne atragă precum un magnet ceea ce e frenetic şi fascinant? Nu este
acesta un semn că trăim? Nu este aceasta o mărturie a vitalităţii noastre
depline? Urăsc, deci simt. Simt, deci trăiesc.
Legătura
dintre ură şi frică însă se stabileşte în faptul că amândouă vulnerabilizează.
Omul care urăşte şi omul fricos sunt amândoi nesiguri pe ei înşişi, deposedaţi
de propriul discernământ, divizaţi interior şi separaţi de ceilalţi. Ura şi
frica aglutinează mase, dar le aglutinează ca mase însingurate, adică mari
conglomerate de oameni singuri care nu reuşesc să se lege între ei decât
visceral, precum mulţimile dezlănţuite care convertesc frica în ură şi ajung
să-l zdrobească pe celălalt. Ura, asemeni fricii, creează false solidarităţi şi
autentice iresponsabilităţi.
Strategiile
urii cu care ne confruntăm în viaţa de zi cu zi ar putea să-şi găsească astfel
o explicaţie. Sunt strategii de putere, fie că această putere este revendicată
şi exercitată politic, mediatic, economic sau în alt fel. Un om care urăşte
este mai uşor de controlat şi de manipulat. Mai mulţi oameni care urăsc sunt şi
mai uşor de supus. Iar aceşti oameni par trişti, neputincioşi, debusolaţi, aşa
cum îi vedem pe trecătorii pe care îi întâlnim pe străzile din oraşele
româneşti atunci când ne întoarcem în ţară după o călătorie. Nu sărăcia şi
grijile materiale îi fac pe oameni să pară atât de împovăraţi de traiul zilnic.
Ci greutatea copleşitoare a urii, faptul că li se cere zi de zi să urască, iar
asta le consumă energiile şi pasiunile, îi blochează în drame care nu sunt ale
lor, le aşează în faţă duşmani pe care nu i-au întâlnit niciodată, presară în
jurul lor pericole şi ameninţări închipuite. Oamenii sunt solicitaţi să urască,
e un fals imperativ prin care sunt făcuţi să creadă că ei contează doar pentru
că şi dacă urăsc. Dar prin ură devin tot mai neînsemnaţi…
Omul
de rând (şi nu doar el) este învăţat să urască sub pretextul că alţii îi vor
răul. Unguri, musulmani, evrei, tehnocraţi, masoni, şoroşişti, lumea e populată
de demoni care ne agresează (una din formele urii este tocmai ura de agresiune), o lume hrănită zi de zi cu
noi figuri ale monstruozităţii, implorând, cu telecomanda în mână, să mai
primească o doză, încă una, încă o dovadă că pericolul e iminent şi că trebuie
să ne fie frică şi că trebuie să urâm şi că trebuie să îl urâm pe aproapele
nostru şi că, până la urmă, trebuie să ne detestăm pe noi înşine (a doua formă
a urii este cea de aversiune, de
repulsie). Chiar dacă, în pauzele publicitare dintre două spectacole ale urii
ni se spune ar trebuie să fim mândri că suntem ceva şi nu altceva.
E
nevoie, pentru a ieşi din acest sevraj al urii, de lungi şi răbdătoare
exerciţii de dezintoxicare. E nevoie de o adevărată propedeutică a educaţie
pozitive. Nu a acelui simulacru de gândire care se numeşte gândire pozitivă. Ci
de un fitness al minţilor prin care să devenim capabili să ne desprindem în
primul rând de servitutea faţă de imediat, de senzaţional, de şocant, de
falsele semne ale vitalităţii provenind
din intensitatea aversiunii sau a agresiunii. Dincoace de acestea nu e
plictisul, nu e vidul, nu e oroarea de vid. Ci e spaţiul în care se poate
construi locuirea împreună, în care e loc în care celălalt, negru sau arab,
ungur sau sirian, poate fi primit drept ceea ce este şi nu drept ceea ce vrem
noi să fie. E un spaţiu care se construieşte laolaltă, cu răbdare, fără urlete,
fără răbufniri, fără mize electorale. E spaţiul în care ar trebui să ne putem
creşte copiii şi nepoţii, albi, negri, creştini sau musulmani.
Dar
nu părem încă pregătiţi să începem să construim acest spaţiu. Nici la şcoală,
nici pe stradă, nici în viaţa reală, nici în viaţa virtuală, şi cu atât mai
puţin în vieţile noastre imaginare. E nevoie de multă solidaritate, de multă
energie mutată din futilitatea urii înspre lucrurile esenţiale, e nevoie de
seninătate şi de echilibru, e nevoie de şcoală, de respect şi implicare civică.
E nevoie de multe şi e un drum anevoios. Nu mai bine deschidem televizorul, poate începe
un nou show?…
De fapt opusul iubirii este frica, nu ura. Ura este consecinta a fricii.
RăspundețiȘtergere