Răsună media românească şi mediul on line de triumful împotriva a ceea ce vajnicii
luptători numesc „corectitudine politică”. Hidra multiculturalismului şi a
drepturilor omului a fost învinsă; de acum, nici o putere imperialistă, nici o
ideologie occidentală nu ne mai poate impune să tăcem atunci când vrem să-i
înjurăm pe ţigani, să-i refuzăm pe imigranţi, să-i excludem pe homosexuali.
Suntem iarăşi ce am fost şi mai mult decât atât. Suntem din nou liberi, ne
regăsim în ethosul nostru franc, superior, sigur pe el însuşi şi dispreţuitor
faţă de oricine nu e ca noi.
Vreme de mai bine de două decenii, Occidentul a încercat să ne forţeze să
înţelegem alteritatea şi să o acceptăm. Banii lui Soros şi ai Europei au
încercat să ne cumpere, să ne deformeze şi să ne transforme în ceea ce nu
suntem. Dar am rezistat. Am început cu ungurii, am continuat cu ţiganii, am
adaugat minorităţile sexuale şi musulmanii, nu am uitat când a fost nevoie nici
de femeia emancipată, ne-am întors la fiecare din aceste figuri ale
insuportabilelor alterităţi de fiecare dată când am simţit că e nevoie să ne
adeverim. Şi nu oricum,
ci prin ură. Un ţigan nu e ţigan
dacă nu e şi „împuţit”; ungurul adevărat e „bozgor”; homosexualii au prea multe
nume şi prea vulgare ca să le putem enumera aici; toţi arabii sunt musulmani şi
toţi musulmanii sunt terorişti. Orice african care a ajuns să joace fotbal în
România a devenit numaidecât „cioară” sau „maimuţă”. O femeie singură sau
emancipată e curvă; spre deosebire de ei toţi, un bărbat alb şi creştin, emancipat,
e întotdeauna deştept şi descurcăreţ, însăşi definiţia virtuţii.
Vreme de mai bine de două decenii, ne-am prefăcut sistematic, pe bani
europeni, că vrem să învăţăm ce înseamnă diferenţa şi diversitatea. Am simulat
tot ce s-a putut simula ca să creăm ONG-uri, ca să drenăm milioane de euro, ca
să cumpărăm laptopuri, maşini, terenuri şi orice altă formă de recunoaştere
simbolică a reuşitei în societate. Am făcut educaţie pentru diversitate exact
atât cât ne-a impus Inspectoratul şcolar sau Ziua Europei. Nimeni nu pare să fi
crezut vreodată în integrarea socială a ţiganilor; nimeni nu a făcut vreun pas
dincolo de atavica spaimă de unguri, care tot vor să ne fure Ardealul. Nimeni nu a
crezut vreodată că există musulmani inteligenţi, paşnici sau toleranţi. Nimeni
nu crede că homosexualii sunt altceva decât fie nişte bolnavi, fie nişte unelte
ale diavolului. Şi, evident, nimeni nu crede în ţara noastră că negrul chiar
este om pe deplin.
Se va putea spune că exagerez, că sunt totuşi unii care cred, împreună sau
separat, unele dintre aceste lucruri. Dar dacă am spus „nimeni” este pentru că
nici una dintre ieşirile înspre alteritate, nici una dintre căile care conduc
de la părăsirea confortului majorităţii spre acceptarea oricărei forme de
minoritate nu a devenit vreo clipă majoritară, nu a fost interiorizată la nivel
societal, transformată în normă de conduită individuală şi publică. Există
militanţi, desigur, care luptă eroic de ani de zile să facă recunoscute drepturi sau
sensuri noi ale înţelegerii pentru cei diferiţi de majoritate. Dar ei continuă
să fie azi o minoritate infimă, ca număr şi ca impact public, pitorească şi
exterioară mai degrabă, ce pare compusă
din tineri fie naivi, fie vânduţi, fie periculoşi etc.
Toate canalele de difuzare în masă a opiniilor celebrează înfrângerea în
ţările occidentale a multiculturalismului, ca şi când noi am fi ştiut vreodată
ce este acesta. Toţi profesioniştii părerilor consideră binevenită moartea
corectitudinii politice, ca şi cum ar fi existat pentru o anumită perioadă, în
societatea românească, norme fidele acestor practici şi care şi-ar fi dovedit
acum lipsa de viabilitate. Să ne înţelegem bine între noi şi să nu ne mai
amăgim: nu am fost niciodată, în ultimele două decenii şi ceva, multiculturali
sau corecţi politic. Conferinţele, şcolile de vară, programele europene sau ONG-urile
care au militat cu toată buna lor credinţă, dar şi cu lipsa lor de pricepere, pentru aşa ceva nu au clintit cu nimic certitudinile noastre ancestrale. Nu a
dispărut un singur banc cu ţigani sau cu negri sau cu evrei sau cu blonde din
folclorul românesc postcomunist. Dimpotrivă, internetul şi televiziunile au propagat
şi mai tot acest folclor pretins umoristic, l-a diversificat, l-a rafinat sau l-a vulgarizat radical şi
l-a sădit şi mai adânc în spiritele noastre glumeţe şi îngăduitoare. Aşa după
cum reţelele sociale contribuie zi de zi la multiplicarea şi difuzarea imaginilor
care trebuie să ne susţină certitudinile anti-multiculturale şi „necorecte
politic”. Nu contează că astfel de imagini sunt imagini de sinteză, trucaje sau
falsuri, ele sunt folositoare câtă vreme pot să ţină în viaţă şi să alimenteze
imaginarul nostru populat cu duşmani, cu toate minorităţile şi
inferiorităţile posibile.
Lansăm periodic şi de fapt reluăm de fiecare dată de la zero ofensive
hilare şi periculoase: ba împotriva ungurilor, ba împotriva imigranţilor
musulmani, ba împotriva homosexualilor. Nici una dintre campaniile anterioare
nu a lăsat urme în memoria colectivă. Ungurul nu a încetat să fie iredentist,
musulmanul se străduieşte mereu să intre în ţară, să ne islamizeze şi să pună
bombe peste tot, homosexualii au un singur gând, să ne strice bunătate de
familie tradiţională. Plantăm drapele tricolore pe munţi, vopsim bănci,
îngropăm porci, facem reality show-uri în biserici, facem coaliţii monstruos de
mari ca să fim siguri că toate aceste pericole nu ne vor atinge în fibra noastră
cea mai intimă.
(Despre negru mi se pare de-a dreptul inutil să vorbesc: e figura prin
excelenţă a ceea ce nu poate fi asimilat şi acceptat. Ceea ce l-a făcut
tolerat, adică indiferent până acum e îndepărtarea lui în spaţiu şi raritatea
lui pe plaiurile mioritice. Dar abia o invazie africană ne-ar face să murim cu
toţii, colectiv şi efectiv, de frică.)
Asistăm la o revenire în forţă, rafinată, multiplicată şi elaborată, a mecanismelor
urii faţă de celălalt. Societatea românească pare să răsufle uşurată că a
scăpat de tirania „corectitudinii politice”, în timp ce aceasta nu a funcţionat
niciodată şi nu a opresat pe nimeni. Toţi experţii CP sunt cei care se situează
azi, ca întotdeauna, împotriva ei. Toţi cunoscătorii ei ştiu cu toată
certitudinea din lume că ea şi numai ea a distrus valorile superiorităţii occidentale şi
că, din fericire, am rămas noi, la marginea acestui Occident decrepit, să
salvăm ce se mai poate salva din sfânta noastră identitate compactă şi omogenă.
Occidentul acesta a păcătuit de moarte acceptând în sânul lui şi musulmani, şi
negri, şi homosexuali, care iată, acum îşi dovedesc nerecunoştinţa faţă de
generozitatea stăpânului tolerant şi îi muşcă mâna binevoitoare. Ne temem, cu
spaime specifice sfârşitului lumii la anul 1000, de moartea lumii noastre sub
asaltul bombelor islamice, al impurităţii rasiale şi al perversiunii sexuale. Ne
refugiem şi ne baricadăm în „Grădina Maicii Domnului” care este patria noastră
binecuvântată şi ne angajăm să nu ne lăsăm distruşi de aceşti monştri ai
inumanităţi. Noi suntem frumoşi, buni, ospitalieri, dar numai pentru cei ca
noi. Faţă de toţi ceilalţi trebuie să rămânem necruţători.
Oameni politici interesaţi de virtuţile populismului – de la
social-democraţia ortodoxistă, misticoidă şi amatoare de entertainment religios
până la liberalii respectabili care consideră femeia incapabilă de anumite
performanţe profesionale –, intelectuali de stânga denunţând imperialismul mascat
sub „corectitudinea politică”, dar şi intelectuali de dreapta apărători ai
familiei tradiţionale, vedete media ajunse celebre pentru că au „curajul” să o
spună verde-n faţă, precum şi milioane de români simpli, se întâlnesc cu toţii într-un
efort de combatere a efectelor nefaste pe care le-a provocat în rândul
societăţii româneşti propagarea ideilor nesănătoase ale multiculturalismului,
ale exceselor provocate de prea multe, dom'le, drepturi ale omului. Efortul acesta
capătă forme dintre cele mai diverse: de la declaraţii emfatice ale
politicienilor, care confundă voit violenţa verbală cu libertatea de expresie, la
analizele elaborate ori glumiţele subtile ale intelectualilor, trecând uneori prin
alese jocuri de limbaj ca nişte ocheade discrete făcute fan cluburilor virtuale,
ajungând până la deversările masive, voit necenzurate de pe orice pagină de
facebook sau de pe orice forum, de înjurături şi manifestări ale urii, nici o
contribuţie nu este prea mică pentru a desăvârşi imaginea perfecţiunii de sine.
Sau măcar pentru a dovedi că adevărul nu poate fi decât unul singur şi nu poate
fi decât de partea noastră, a celor care ne constituim istoric, organic sau
mecanic, în majorităţi.
Apreciez că eşecul cel mai răsunător şi cu consecinţe dintre cele mai greu de imaginat deocamdată în societatea
românească este eşecul educaţiei sociale – făcute de educatori, de intelectuali,
în şcoală, în cărţi sau în media – în spiritul respectului faţă de alteritatea
radicală. Cu alte cuvinte, şi oarecum complementar, victoria cea mai
răsunătoare este aceea a identităţii omogene, reactive, repliate pe ea înşăşi
şi având mereu nevoie să se justifice prin excluderea sau stigmatizarea
celuilalt. Triumful este deopotrivă al mecanismului care asigură în mod repetat
şi garantat fixarea în propriile-i repere a identităţii, şi anume ura.
În acest timp însă, în acest peisaj umplut de figurile inventate ale atâtor
monştri externi, pierdem treptat posibilităţile prin care putem să detectăm şi
să vindecăm monstruosul din noi înşine. Urându-i cu asupră măsură pe toţi cei
care sunt altfel decât noi, înzidim în noi înşine câte un ungur, câte un
musulman, câte un ţigan, câte un homosexual, aşa cum Manole şi-a zidit iubita
în peretele mânăstirii, sperând că aceasta va dăinui astfel dincolo de
precaritatea propriei condiţii. Dar vocile acestora ne vor bântui peste timp şi
ne vor transforma ireversibil în minoritari faţă de noi înşine, fiinţe
incapabile să gestionăm inumanul care ne pândeşte sub forma cruzimii sau a
indiferenţei faţă de cei neputincioşi ori pribegi, a lipsei de compasiune sau
de solidaritate pentru cei suferinzi, a abandonului copiilor şi bătrânilor
noştri, a insensibilităţii faţă de forme tot mai extreme ale violenţei.
Un nou ev mediu, de această dată întunecat, se deschide cavernos înaintea
noastră, dacă nu ne vom trezi la lumina unei raţiuni colective educate,
responsabile şi ospitaliere.
Mulțumesc pentru acest articol.
RăspundețiȘtergere