1) Cum s-a putut instaura „regimul opresiv” PSD-ALDE imediat după
guvernarea tehnocrată a premierului Dacian Cioloș? Ce trebuie să învățăm din
acest episod din istoria noastră recentă?
Trebuie să spunem de la bun început că nu regimul
opresiv PSD-ALDE s-a instaurat după guvernarea tehnocrată, ci regimul de putere
al lui Liviu Dragnea. PSD este la putere din 2012, se fac deci în curând șapte
ani de dominație a acestui partid. Scurta paranteză tehnocrată a fost doar un
moment de repliere și de reorganizare internă a partidului în vederea preluării
guvernării; altfel, să nu uităm că și în 2016 tot majoritatea PSD-ALDE controla
Parlamentul, iar cele câteva schimbări în organizarea instituțiilor, în numirea
pe posturi sau în legislație făcute de guvernul tehnocrat au fost practic
complet anulate la începutul lui 2017.
Ce trebuie să învățăm din acest episod este că
orice putere care se permanentizează (iar oamenii PSD-ului nu au fost niciodată
în afara jocului puterii) caută să devină totală; stă în esența oricărei puteri
să vrea și mai multă putere, iar un parcurs aproape netulburat de șapte ani a
îngăduit PSD să-și rafineze toate dispozitivele și toate strategiile de
dominație. Guvernul tehnocrat a fost doar gestionarul unor afaceri curente, cu
o putere foarte limitată și mai ales cu un zid în fața acțiunii lui, alegerile
de la sfârșitul lui 2016, care au refăcut practic forma compactă a puterii PSD.
2) Cum ați caracteriza dvs regimul Dragnea? Cu ce alt regim din istorie (națională
sau universală) vi se pare că seamănă? Ce experiență repetam noi acum?
Regimul Dragnea este regimul care a pus politica în
subordinea puterii. Liviu Dragnea și cei apropiați lui, bine sfătuiți de
consilieri mercenari, au înțeles că puterea politică nu este un scop în sine,
ci doar un mijloc sau doar un teritoriu al puterii, care împreună cu alte teritorii
(economic-financiar, mediatic, intelligence) constituie peisajul unei puteri
totale. Noi facem adeseori greșeala de a interpreta acțiunile lui Liviu Dragnea
și ale PSD în cheie politică; dar politica nu este decât spațiul de luptă cel
mai expus public, cel mai vizibil, în strategia de cucerire a puterii. Politica
democratică, așa cum o moștenim (tot mai puțin) din lumea greacă și din
secolele din urmă, este o acțiune colectivă având ca vocație bunăstarea
generală, respectarea drepturilor și libertăților tuturor, urmărirea fericirii,
construirea de instituții, infrastructuri și servicii în beneficiul cetățenilor
etc. Într-o regim politic democratic, puterea este unul din instrumentele prin
care aceste scopuri pot fi atinse urmând un program sau altul, o doctrină sau
alta. De aceea, o putere democratică încearcă să mobilizeze cele mai bune
resurse umane ale sale ca să aibă certitudinea că programul său poate fi pus în
practică.
Ceea ce aduce nou regimul Dragnea este răsturnarea
completă a raportului dintre politică și putere și instaurarea unui nou tip de
relații între oameni. De la începutul lui 2017 încoace, scopul PSD-ului lui
Dragnea a fost să subordoneze politica puterii, să ajungă prin politică la
dominația maximă în societate. Asta explică asalturile repetate, dinspre
politică, asupra celorlalte domenii: justiție, economie, bănci, media, servicii
secrete. Legiferarea abuzivă, haotică și pe alocuri violentă are acest scop ultim,
de cucerire rând pe rând a ultimelor teritorii rămase parțial în afara
dominației PSD. Fiecare dintre acestea este un spațiu al puterii care trebuie
supus complet, iar acolo unde oameni (Kövesi, Lazăr, Isărescu) sau instituții
rezistă, ei/ele suportă o presiune uriașă care în final îi face, le face să
cedeze.
Această inversare de prioritate explică și felul în
care PSD tratează ocuparea posturilor în uriașa piramidă administrativ-funcționărească
a statului. Voi explica asta spunând că puterea
este, așa cum o definesc unii teoreticieni ai ei, o acțiune asupra acțiunii celorlalți. Spre deosebire violență (care
este o acțiune directă asupra celorlalți, bâta, gazul etc.), dar și spre
deosebire de autoritate (care influențează acțiunea celorlalţi prin forța
exemplului lor pasiv, cu exemple extreme precum Gandhi sau Dalai Lama), puterea
este o acțiune coordonată, rațională, măsurată, menită să modifice
comportamentele celorlalți. Relația de putere este o relație de dominație, în
care unul trebuie să comande și celălalt să se supună, pe baza unor ordine (ordin
verbal sau scris, OUG, lege etc.). Puterea circulă în societate, ea trebuie să
circule și cu cât circulă mai repede, cu atât ea este mai eficientă, mai
puternică, mai de temut. Asta a înțeles foarte bine PSD: că în ierarhiile de
putere care duc de la palatele bucureștene până la ultimul consilier sau
polițist dintr-o comună periferică, este nevoie de noduri umane care să nu împiedice puterea, ci să o facă să circule
ușor și chiar să o intensifice atunci când vine de sus și trebuie transmisă în
jos. Puterea e mai fluidă prin oameni care nu i se opun, care știu să fie
supuși față de superiori și zbiri față de subordonați. Dacă, să zicem, la
nivelul n+3 dintr-o ierarhie partidul instalează un individ competent și
autonom, el riscă să blocheze procesul de punere în practică a deciziilor
puterii pe toată suprafața și în toată profunzimea societății.
Ce înseamnă asta pentru noi? Înseamnă că numirea unor oameni incompetenți,
vulnerabili și imorali poate fi scandaloasă din punct de vedere etic sau
politic, din punctul de vedere al administrării țării, dar este perfect
justificată din punctul de vedere al exercitării puterii. Aduceți-vă aminte
cât de puțin au rezistat în structurile de putere oameni foarte competenți și
foarte independenți profesional (îmi vine în minte numele lui Mircea Miclea sau,
în alt fel, primarul din Ciugud), și ce rezistență extraordinară dovedesc
oameni complet opuși acestora, precum Liviu Pop sau alții, utili oricând și pe
orice post. Primii sugrumă puterea când ajunge la ei, o încetinesc, cei din
urmă o intensifică și o transmit mai departe.
Dacă obiectivul tău este să controlezi tot, să capturezi toate resursele
unei țări, să institui ca relație privilegiată în societate relația de
supunere, atunci trebuie să saturezi toate nodurile ierarhiilor și
instituțiilor cu oameni servili, amorali, privați de posibilitatea și de
dorința de a avea inițiative sau de a se revolta. Putem să privim
lucrurile și invers: accederea în posturi de decizie a unor oameni nepregătiți
și cu probleme de integritate (moralitate și legalitate) este un semn clar că
regimul puterii derapează spre autoritarism sau spre forme nedemocratice de
guvernare. Mai pe scurt, PSD este primul partid care reușește să acapareze cu adevărat
puterea, toată puterea în România, să așeze controlul tuturor resurselor
strategice ale țării în mâinile câtorva oameni, iar asta e ceva înspăimântător.
E greu de spus cu ce seamănă această evoluție, pentru
că într-un fel este unică, în alt fel este foarte repetitivă. Comparațiile
istorice nu ne sunt de folos pentru a forța coincidențe sau repetiții. Știm
bine că istoria nu se repetă decât cel
mult ca o glumă proastă sau o caricatură. Cam cum este Dragnea față de
Ceaușescu, bunăoară. Dar asta nu înseamnă că nu putem găsi similarități în
comportamente și consecințe. Iar astfel de asemănări pot fi făcute și cu
perioada de uzură accelerată a democrației din anii ’30, precum și cu
evoluțiile unor societăți sud-americane în anii ’60-’80 ai veacului trecut. Nu
suntem în dictatură, nu suntem nici măcar în situație de autoritarism, dar sunt
numeroase semnele și tendințele care ne îngăduie să credem că ne îndreptăm accelerat spre instaurarea în
România a unui regim nou de putere, pe care nu l-am întâlnit ca atare încă,
cel puțin nu în societățile politice moderne. Avem de-a face cu o putere masivă,
difuză, continuă: care
păstrează aparențele democrației (deși nu e clar cât de mult va putea să le
păstreze); care va
oferi și aparențele unei bunăstări materiale (în condițiile în
care accesul la bunurile și serviciile de divertisment s-a democratizat putând
înlocui democrația însăși); care își
subordonează cvasi-integralitatea mijloacelor de comunicare în masă; care supraveghează
cu precizie diabolică integralitatea aparatului de stat,
supradimensionat (am prieteni în instituțiile de stat care spun în șoaptă că și
like-urile le sunt urmărite); care își
creează și își controlează propria opoziție; care îngăduie chiar luxul existenței unei
firave opoziții reale; care pretinde
că joacă extern rolul unui stat puternic, stabil, „actor regional
de echilibru”.
3) În
postarea de la care pornim ați vorbit despre cele trei categorii aflate „la
mijloc” și pentru care puterea de la București a stabilit „strategii precise”,
iar la final ați pus cele trei întrebări: „cum să dăm putință diasporei, cum să
dăm voință celor retrași sau ascunși şi cum să dăm curaj celor din sistem?”.
Care sunt răspunsurile dvs.? Ce strategii posibile vedeți dvs pentru a pune capăt
regimului Dragnea, pentru a declanșa acea implozie despre care vorbeați în aceeași
postare?
Ceea ce am descris mai sus este unul din scenariile
negative posibile, poate nu cel mai negru, dar cu siguranță unul plauzibil și
îngrijorător. El se poate realiza dacă cele trei categorii de oameni pe care eu
le-am văzut plasate între cei care dețin puterea și cei care i se opun explicit
nu fac nimic, fie pentru că nu pot, fie pentru că nu vor, fie pentru că nu au
curaj. Pentru ca o acțiune politică de
limitare sau chiar de răsturnare a unei puteri discreționare să fie eficientă,
este nevoie de o conjuncție între putința unora, voința altora și curajul
tuturor, cumva. Insist asupra ideii de conjuncție, pentru că simpla revoltă
a unei grup, oricât de vocal și de activ, nu poate schimba în mod profund și
durabil un regim politic. Să avem în minte imaginea unei piramide cu o bază
foarte largă și stabilă. Cei din vârf se pot menține la putere în timp numai
dacă și pentru că această bază este stabilă. Iar ceea ce a făcut regimul
Dragnea, după „lecția” Ponta a fost să lărgească și să-și fidelizeze această
bază. În ce fel? Cu morvocul și bastonul, cum spun francezii. Printr-un sistem complex de recompense și
pedepse, de la măririle de salarii și de pensii, de la avansările masive pe
posturi nemeritate până la folosirea excluderilor, demiterilor, urmăririlor
fiscale sau penale pentru cei rebeli. Sarcina unei opoziții veritabile este
îngreunată de obișnuința morcovului, de faptul că oamenii trebuie dezvățați de
a primi fără niciun raport cu competențele sau meritele lor.
Cum dăm putință (empowerment)
diasporei? Redându-i în primul rând drepturile electorale. Facilitând și încurajând
revenirea în țară a celor care au deprins nu doar meserii, competențe și
calificări, dar și civilitate, toleranță, deschidere spre lume. Desigur, nu
trebuie să idealizăm diaspora, pentru că ea este într-o anumită măsură oglinda
societății românești, în diaspora avem și somități, și funcționari ori meseriași
pricepuți, dar și traficanți și infractori. Dar trebuie mobilizată forța ei de
influență în societatea românească, căci nici puterea și nici opoziția la
putere nu se exercită strict teritorial, fizic-spațial. Partea vie și
interesată din diaspora este atentă la ce se întâmplă în țară, este creativă și
reactivă, energiile ei pot fi canalizate nu doar pentru a acționa în țară, ci
și pentru a face atente celelalte țări la ceea ce se petrece în România.
Cum să dăm voință celor retrași sau ascunși? Aceasta este
partea cea mai pasivă din societate; este partea fără chip anume, fără profil
economic, social sau cultural definit. Din ea poate să facă parte populația
rurală și urbană năpăstuită din județele sărace ale României, dar și tinerii
care lucrează în mediul privat, care și-au construit o bulă de bunăstare în
interiorul lumii reale și refuză să interacționeze cu politica și cu media,
care nu ar face decât să le tulbure fragilul echilibru personal, construit
uneori după lecții grele de dezvoltare de sine, yoga și feng shui. În mod
surprinzător, cred că aici îi găsim pe cei mai mulți dintre studenți, o masă cu
forme vagi, cu foarte slabe cunoștințe despre societate, cu o cultură civică
precară și cu o prezență publică practic inexistentă. Tot în rândurile acestei
categorii întâlnim și cel mai mare absenteism la vot, exceptând diaspora,
desigur. Aici șantierul este imens pentru a-i face pe acești oameni, de ordinul
milioanelor, să se intereseze și de viața publică, nu doar de supraviețuirea
personală și de împlinirea profesională. Chiar și în Grecia antică săracii erau
excluși de la viață politică, deoarece grija zilei de mâine nu le îngăduie
răgazul de a se ocupa și de grijile cetății. Voința lor trece deci tot prin
crearea condițiilor unei autonomii de acțiune. Altfel spus, nu prin sporirea
dependenței de ajutoare sociale, ci prin crearea de locuri de muncă și a unor
șanse de realizare a oamenilor acolo unde locuiesc, nu la oraș și nu în Italia.
Cum să dăm curaj celor din sistem? Prin forța unor exemple individuale. Codruța Kövesi
ori Augustin Lazăr sunt modele de curaj pentru juriști. Mircea Dumitru, Emilia
Şercan sau Eugen Vărvăruca (profesor la Universitatea din Iași, a inițiat
petiția internă împotriva lui Tudorel Toader) sunt exemple de curaj în mediul
universitar. În fiecare domeniu sunt oameni curajoși. Asemeni fricii, și curajul funcționează prin contaminare, adică prin
încurajare. Resorturile lui pot fi misterioase uneori, curajul e capricios, dar
el găsește resurse nebănuite acolo unde păreau mai greu de găsit. Oamenii devin
curajoși din disperare, din îmbărbătare, din solidaritate, din aspirația de mai
bine, iar uneori dintr-un amestec din toate acestea. Dar așa cum arată azi
societatea românească, mi se pare că sursa cea mai sigură de curaj este
exemplul personal, prin acțiuni și gesturi exemplare, prin asumarea de riscuri
profesionale și personale.
4) Pot fi puse în aplicare soluțiile pe care le propuneți dvs., cu actuala
clasa politică, actuala mass-media și în actualul context european și internațional?
De unde ar trebui să începem?
Cu riscul de a dezamăgi, nu cred că dispun eu
însumi de soluții miraculoase pentru situația jalnică a societății românești de
azi. Pentru că dacă prăbușirea ei este un proces lung, început poate chiar din
anii ’90, atunci și renașterea ei sănătoasă, durabilă, va trebui să fie tot un
proces lung. Desigur, pe termen scurt soluțiile
provizorii și necesare nu pot veni decât din acte și manifestări de curaj
public. E nevoie ca medicii să vorbească public și politic despre situația
din sănătate, e nevoie ca profesorii să se revolte public împotriva
discreditării ideii înseși de educație, e nevoie ca magistrații să protesteze
în felul lor împotriva subjugării justiției și ideii de dreptate de către o
bandă de infractori. Cei din urmă au prins curaj și încep să-și spună public
păsurile. Dar nu-mi aduc aminte ca în 30
de ani profesorii să fie ieșit o singură dată în stradă ca breaslă să apere o
idee, o valoare (să zicem laicitatea în școli sau autonomia în
universități). 7 tineri medici din 10 visează să emigreze sau chiar o fac, iar
din ceilalți 3, unul e de gardă, al doilea e rudă că profesorul, iar ultimul nu
mai are curaj să se revolte. Toate aceste corpuri profesionale trebuie ele să
reacționeze împotriva nedreptăților, abuzurilor și discreditărilor la care sunt
supuse. Nu putem cere mereu acelorași câteva mii de bucureșteni, clujeni sau
sibieni să iasă în stradă de fiecare dată când grupului infracțional îi mai
trece prin cap vreo trăsnaie și să apere onoarea justiției, a învățământului,
dacă înșiși cei din aceste bresle nu o fac etc.
De la actuala clasă politică nu e de așteptat nimic
bun; tinerii din PSD sau din ALDE, chiar unii din PNL, sunt mai siniștri decât
maeștrii lor și adesea mai inculți ca ei și mai suficienți în abordări (Zoană,
Ţapardel, Tudor Ionescu, Zetea...). Politica trebuie regândită din temelii și
practicată altfel. Dacă pentru moment
suntem într-un cerc vicios al neputinței și ignoranței, din cauza dependenței
reciproce dintre o putere rapace și un electorat captiv, vor trebui elaborate
strategii politice de ieșire din acest cerc care să conducă, într-un prim
moment, la dezactivarea publică a acestor modele de politicieni veroși,
disprețuitori și agresivi și, apoi, la înlocuirea lor, măcar parțială cu
politicieni aflați în slujba interesului public.
Cred că trebuie inventate forme noi de participare
civică și politică. Nu e nevoie ca toată lumea să intre în politică, să devină
membru de partid. Politica rămâne în orice societate apanajul unei minorități,
dar acțiunea politică trebuie diversificată prin mijloacele și competențele de
care dispune fiecare. Reiau aici exemplul înalt politic al Emiliei Şercan: ea a
reușit, aproape de una singură, să-și transforme priceperea într-o acțiune
politică, a reușit să facă să renască în societate ideea necesității pedepsirii
furtului intelectual, a trezit o parte a societății împotriva plagiatului.
Singura ei armă veritabilă a fost și rămâne curajul. Ei bine, asemenea exemple
trebuie multiplicate în cât mai multe medii profesionale, spațiul public trebuie saturat cu modele pozitive, cu oameni deștepți,
dar și curajoși și cinstiți, dispuși nu să-și abandoneze meseria ori cariera,
ci să facă din ele arme de luptă: pentru cei nedreptățiți, pentru cei săraci,
pentru cei neauziți, pentru propria lor breaslă, pentru societatea întreagă.
5) Are nevoie societatea românească de lideri autentici? Există astfel de
lideri (nu „tătuci” sau doar diverși capi ai unor grupuri de interese mai mult
sau mai puțin obscure)? Puteți da câteva exemple argumentate?
Societatea românească suferă teribil din cauza
lipsei unor lideri politici autentici și a unor modele publice. În acest moment, de pildă, nu există un
singur lider politic în România capabil să țină un discurs politic
entuziasmant, mobilizator, în fața unui public oarecare. Nu vorbesc aici de
liderii mincinoși și de manipulatori, analfabeți cu texte scrise de alții
aplaudați de oameni plătiți. Ci de oameni capabili să facă să vibreze alți
oameni prin simplitatea rostirii și, revin mereu la marota mea, prin forța
exemplului personal. Lideri raționali, capabili de empatie, capabili să
înțeleagă nevoile celor mai săraci și mai oprimați, dar și să se facă înțeles
de către cei bogați, lideri în stare să țină un discurs înflăcărat și pozitiv,
inteligent, coerent și în același timp plin de pasiune. În lipsa lor, oamenii
avizi de modele și reușite se proiectează fantasmatic în Simona Halep sau
Codruța Kövesi, ale căror reușite sau eșecuri sunt trăite la o intensitate pe
care un francez sau un german nu le-ar putea înțelege.
Ştiu că e riscantă ideea liderului carismatic,
pentru că nu o dată s-a întâmplat în istorie ca astfel de lideri să eșueze în
teroare sau nebunie. Dar aș menține ideea, spunând că astfel de lideri nu
trebuie să aibă nimic din nebunia pastorilor neoprotestanți africani sau
sud-americani, ci trebuie să semene mai degrabă, în forma și conținutul
mesajelor cu figurile cultivate ale unui Barack Obama sau Guy Verhofstadt. Liderii societăților complexe de azi nu pot
fi decât bărbați sau femei cu o bogată cultură generală, cu o experiență
profesională solidă și cu o mare inteligență emoțională. Vi se pare că
Dragnea, Tăriceanu sau Orban dispun de măcar una dintre aceste calități? Poate
că se vor naște dintre tinerii care intră azi în politică niște buni lideri,
care vor adăuga maturitate discursurilor lor furioase de azi: am văzut în USR
și în PLUS, dar și în DEMOS, oameni care au ce spune și știu foarte bine cum să
o facă. Oameni cultivați și buni profesioniști, au nevoie doar să adauge un pic
de experiență și de forță expresiei lor publice. Şi să evite capcanele
televiziunilor de partid.
6) Ce mecanisme de autoapărare are o democraţie în fata abuzurilor de genul
celor care s-au manifestat în timpul regimului Dragnea? Ce se poate face dacă
un partid e votat pentru niște promisiuni electorale, dar odată ajuns la putere
ține cont doar de propria agendă, de propriile interese, nu de interesele naționale?
Ce pot face totuși cetățenii daca protestele nu-i clintesc pe guvernanți și până
la următoarele alegeri economia, justiția, educația, sănătatea se fac țăndări?
Democrația este, așa cum spunea cineva, un regim de o perfecțiune fragilă. Regim perfect, pentru că până în acest moment nu a fost găsită o mai bună
formă politică de conviețuire umană; dar și fragil, pentru că democrația își secretă în permanență proprii
inamici, propriile maladii autoimune. Democrația trebuie apărată zi de zi
pentru că este o construcție fragilă, pentru că echilibrul puterilor este mai
degrabă presupus sau dorit, pentru că ea are nevoie de foarte puțin să
basculeze în altceva. Diminuarea democrației în România de azi e cât se poate
de evidentă. Sigur, e puțin probabil să ne culcăm în democrație și să ne trezim
în dictatură; mai degrabă vom rămâne letargici într-o formă hibridă, care nominal
și teoretic va respecta toate ritualurile democrației, dar care practic va fi
încetat să mai fie una, dacă nu decidem să oprim cât mai repede alunecarea spre
neguri istorice.
Participarea cetățenilor într-o democrație
reprezentativă nu se reduce la vot. De doi ani încoace PSD nu încetează să ne
bage în cap ideea că e gata acum, asta am votat, asta avem, că trebuie să
respectăm decizia urnelor. Numai că decizia
urnelor nu este un vot necondiționat și nedeterminat, calitatea noastră
cetățenească și civică nu încetează odată cu votul: mandatul pe care îl dăm
aleșilor este revocabil și dependent de rezultate. E la fel de fals ce spune
PSD că protestele ar fi ilegale: într-un
regim democratic niciun protest îndreptat împotriva puterii nu este ilegal,
pentru că este dreptul meu cel mai intim și cel mai public deopotrivă să mă
raportez la putere nu doar sub forma supunerii, ci și sub aceea a revoltei,
atunci când puterea se întoarce împotriva drepturilor și libertăților mele.
Ce pot face cetățenii? Gama acțiunilor de protest împotriva unei puteri abuzive este foarte largă. Este sigur însă că, în ciuda frumuseții spectaculare a protestelor de duminică seară, în ciuda și a efortului minunat depus de mulți dintre protestatari, o putere nu se va clătina din loc cu jocuri de luminițe și poezioare inspirate. Căderea în estetică a protestului îi diminuează acestuia forța. Să ne amintim că cele mai puternice proteste din România au fost fie cele spontane, fie cele organizate în timpul săptămânii; așa cum e util să vedem că protestele vestelor galbene din Franța nu au nimic estetic în ele, nu se consumă în selfiuri sau drapele uriașe, ci înfruntă direct puterea și instrumentele ei. Să nu se înțeleagă de aici că aș fi adeptul distrugerilor sau al violențelor stradale. Dar revoltele urbane împotriva puterii pot îmbrăca forme mult mai puțin „frumoase” și pot fi mult mai eficiente decât adunarea de duminica seara din Piața Victoriei. O adunare care are imensul merit de a păstra vii revolta și speranța, dar care se consumă inevitabil de la sine.
Ce pot face cetățenii? Gama acțiunilor de protest împotriva unei puteri abuzive este foarte largă. Este sigur însă că, în ciuda frumuseții spectaculare a protestelor de duminică seară, în ciuda și a efortului minunat depus de mulți dintre protestatari, o putere nu se va clătina din loc cu jocuri de luminițe și poezioare inspirate. Căderea în estetică a protestului îi diminuează acestuia forța. Să ne amintim că cele mai puternice proteste din România au fost fie cele spontane, fie cele organizate în timpul săptămânii; așa cum e util să vedem că protestele vestelor galbene din Franța nu au nimic estetic în ele, nu se consumă în selfiuri sau drapele uriașe, ci înfruntă direct puterea și instrumentele ei. Să nu se înțeleagă de aici că aș fi adeptul distrugerilor sau al violențelor stradale. Dar revoltele urbane împotriva puterii pot îmbrăca forme mult mai puțin „frumoase” și pot fi mult mai eficiente decât adunarea de duminica seara din Piața Victoriei. O adunare care are imensul merit de a păstra vii revolta și speranța, dar care se consumă inevitabil de la sine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu