22 februarie 2019

Putința, voința și curajul



Atunci când un regim opresiv se instaurează într-o societate, există la extremele ei două minorități: a celor care exercită puterea și a celor care se opun puterii. În general, sunt două grupuri relativ neînsemnate numeric în ansamblul societății: aparatul de putere, ori represiv, pe de o parte, opoziția vocală și curajoasă, disidenții, pe de altă parte. Să ne aducem aminte de anii 80: câteva mii de activiști de partid și securiști versus câteva zeci de disidenți, de care partidul și securitatea se temeau cel mai tare.

Dar între ei se află, așa cum observa și Hannah Arendt în analizele ei despre societatea germană a anilor 30-40, trei categorii de oameni:

1)  Cei care refuză opresiunea și nedreptatea și părăsesc țara, construind o diasporă;

2) Cei care rămân ca un grup amorf și tăcut, muncitori, mici oameni de afaceri, pensionari, sub radarul puterii, masă de manevră, „poporul” la care se referă toți populiștii și patrioții de serviciu;

3) Cei care alimentează aparatul de stat, funcționari, profesori, medici, corpul juriștilor, beneficiind de siguranța unui loc de muncă și de bunăstarea oferită de un salariu, cu condiția să-și îndeplinească în mod conștiincios sarcinile de serviciu și să nu se revolte în vreun fel împotriva ierarhiei și ordinii existente.

Aceste trei categorii constituie majoritatea zdrobitoare a membrilor unei societăți, chiar dacă cei dintâi, diaspora, sunt în afara teritoriului național. Şi puterea, dar și opoziția se bazează pe ei, sperând să-i mobilizeze pentru cauza lor. Dar, cu rare excepții în istorie (și acelea discutabile), aceste trei grupuri mari nu au participat la răsturnarea unui regim decât, cel mult, tot ca o îngustă minoritate, atunci când nevoile lor bazice sau care interesele lor profesionale au fost afectate. Regimurile autoritare sau dictatoriale au căzut fie prin implozie, fie prin intervenție externă.

Şi puterea de la București a înțeles și a distins bine între cele trei grupuri, cu strategii precise pentru fiecare: 1) retragerea câtor mai multe dintre drepturile și posibilitățile de acțiune ale diasporei; 2) sedarea prin ajutoare sociale, pensii, manipulare și divertismente, dar și supraveghere fiscală strictă pentru cei aflați sub radar; 3) în sfârșit, supradimensionarea aparatului de stat și blocarea ierarhiilor birocratice cu oameni incompetenți, cu probleme morale sau legale, ori lipsiți de orice scrupule în exercițiul funcției lor, dar plătiți foarte bine și supravegheați prin structurile de partid.

Cel mai interesant grup este acesta din urmă. Mulți dintre cei care îl compun sunt totuși oameni cinstiți, dar rezervați în exprimare și reticenți în fața schimbării, din teama de a nu-și pierde posturile. Ei își legitimează prezența în aparatul de stat prin cel puțin două argumente: a) rămânerea lor pe posturi este o garanție pentru încetinirea opresiunii (să nu mergem până la sabotarea din interior, deși unii se pot considera eroi în acest sens), pentru umanizarea sistemului, pentru a face suportabil absurdul birocrației sau al măsurilor abuzive luate de putere. Ei spun că de fapt își fac datoria și, făcându-și datoria, sunt buni cetățeni. B) al doilea argument, decurgând din primul, este că dacă ei s-ar revolta sau și-ar da demisia, ar fi oricum înlocuiți cu altcineva, probabil mai slab pregătiți, mai lipsiți de probitate, și asta nu ar face decât să întărească sistemul în acțiunea lui opresivă.

Nu e loc aici de analize extinse. Aș spune doar câteva lucruri în raport cu această categorie bugetară:

- nicio putere opresivă nu s-ar putea instaura fără sprijinul ei, fără pasivitatea ei sau fără complicitatea ei directă și activă. Ceea ce este sete de putere ori de îmbogățire în capetele celor nebuni din vârful ierarhiei, devine abuz, nedreptate și exploatare când ajunge la cei de jos;

- nu există angajament dezangajat sau numai pe jumătate. Există doar o progresie în complicitate, ca o coborâre pe o pantă alunecoasă. Cu cât înaintezi mai mult pe ea, cu atât daunele vor fi mai mari în caz de ieșire în decor. Iar răsplata mai mare dacă termini cursa alături de ei.

- revoltele sunt mereu individuale și în general sunt cele care îi trimit pe fugari înspre primele categorii: diaspora, mediul privat sau sub radar.

- sunt forța socială cu cel mai mare potențial de blocare a puterii opresive: e de ajuns ca profesorii sau medicii sau magistrații sau funcționarii financiari să intre toți în grevă vreme de o săptămână sau două pentru a zdruncina orice regim. Dar acest „e de ajuns” este cât se poate de utopic, pentru că el nu se întâmplă niciodată.

- este grupul social cu cea mai complicată dialectică a curajului și a fricii. Ceea ce pentru ei înșiși poate trece drept o dovadă de curaj (a fi zilnic în ochiul puterii), pentru mulți alții pare a fi un semn de lașitate (conformismul).

Dacă ne gândim că pentru a păstra democrația vie este nevoie de curaj, de voință și de putință, atunci provocările democrație românești sunt acestea:

1) Cum să dăm putință diasporei?
2) Cum să dăm voință celor retrași sau ascunși?
3) Cum să dăm curaj celor din sistem?


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu