Într-un eseu din 1988 de o luciditate critică rar întâlnită, Guy Debord
descrie societatea contemporană ca pe o societate a spectacularului integrat,
caracterizată, printre altele, de dominația falsului fără replică. Poate voi
avea timp cu alte ocazii să descriu și alte trăsături ale acestui formidabil
spectacol în care trăim cu toții.
Pentru moment, să încercăm să înțelegem ce înseamnă în societatea
românească de azi această copleșitoare prezență a falsului fără replică. Dacă
urmărim cu o oarecare perseverență felul în care s-a organizat puterea în
România, vom constata că s-a produs în ultimii ani o alianță aproape
indestructibilă între politic, juridic, financiar, mediatic și informațional.
Spus foarte simplu, asta înseamnă că în orice manifestare a puterii politice
există o miză juridic-legală, una financiară, mediatică și informațională. Tot
așa cum, de pildă, spațiul mass-media e străbătut de puternici curenți,
vizibili sau nu, de natură politică, financiară, informațională etc. Înțeleg
aici prin „informațional” nu doar fabricarea și difuzarea de informații, ci și
stăpânirea și utilizarea lor, până la ceea ce noi numim servicii de informații
sau intelligence.
Falsul fără replică înseamnă foarte direct următorul lucru: că ne aflăm într-un
moment în care adevărul a devenit ceva secundar, adică și venind mereu după
fals (minciuna, dezinformarea, manipularea apar primele), dar și ceva
neimportant, auxiliar și de care ne putem lipsi. Puterea actuală este prin
excelență o putere a falsului fără replică. „Realitatea este așa cum spun eu” –
această replică a unui personaj politic construit el însuși pe o succesiune de
falsuri definește situația în care ne aflăm. Puterea a descoperit că pentru a
domina totul nu mai trebuie să spună adevărul despre ce se întâmplă în țară sau
despre propriile sale acțiuni. Mai mult, nici măcar nu mai trebuie să-l
ascundă, să se prefacă, să se străduiască să mimeze vreo preocupare pentru
adevăr. Ea poate să mintă și să falsifice tot, de la dezinfectanți până la statistici,
de la biografii până la rapoarte de țară, totul e fals și totul poate să rămână
fals.
De unde derivă această forță incredibilă a falsului? Din aceea că el este
promovat de către niște structuri de putere atât de complexe și de
copleșitoare, încât chiar dacă adevărul e descoperit pe urmă: a) el fie nu
poate fi demonstrat; b) fie nu poate fi contrapus falsității; c) fie e pur și
simplu inutil. Să luăm trei exemple în acest sens:
a) Ştim cu toții că averile uriașe ale celor de la putere sunt obținute
prin fraude și minciuni de proporții, dar alianța actuală dintre politic,
juridic și mediatic pur și simplu nu oferă posibilitatea de a demonstra frauda.
Puterea a anihilat orice instanță de control, a castrat instituții
parazitându-le de sus până jos cu slugi cu vieți falsificate sau a inventat
prin fraudă instituții noi, precum Secția Specială de Investigare a
Magistraților, a cărei misiune principală este protejarea prin toate mijloacele
a fraudei.
b) Antena3 publică o fotografie falsificată grosolan dintr-o cramă; această
structură gigantică de fraudare a realității care este Antena3 nu mai are
niciun fel de dificultate în a promova falsuri, forțând și sfidând până la a
lipi pe imagine eticheta „fotomontaj”. Ca fabrică de mistificare, au promovat atât
de mult minciuna încât au trecut cu publicul lor cu tot dincolo de falsitate și
de adevăr, au creat o realitate nouă în care nimeni și nimic nu mai poate veni
să-i conteste, pentru că nu mai există loc și posibilitate de contestare. Fals
fără replică.
c) A devenit inutil să mai contești falsul pentru că efectele lui sunt atât
de întinse, de profunde și de durabile încât a tăia într-o parte dă naștere la metastaze
în alte zece părți. Industria falsificării de biografii, de competențe și de
diplome rămâne cea mai productivă industrie din România. Într-o familie de
analfabeți, e suficient să existe un unchi care a citit o carte pentru ca
oricare membru al acelei familii să se califice pentru un post în Ministerul
Culturii. Şi să nu ne scandalizăm doar de cei care se află azi în vârful
ierarhiei puterii, unde toți, absolut toți au ajuns falsificându-și viața. E de
ajuns să privim în jur să vedem cât de jos au ajuns toate standardele
adevărului, cunoașterii și priceperilor, cu Olivia Steer și cu ginecologi sau avocați
falși, cu spitalele toate în condiții excepționale, nu-i așa cu România
întreagă scoasă din noroi, cu un PIB depășindu-l pe cel al altor țări... Şi mai
ales cu mulți, foarte mulți oameni care cred toate astea.
Nu există un singur domeniu al vieții de zi cu zi care să nu fie guvernat
de falsul fără replică.
Înainte chiar de internet și rețele sociale, Guy Debord
putea să spună că „falsul fără replică a desăvârșit procesul de dispariție a
opiniei publice”. Desigur, ieșirea parțială de sub fascinația televizorului și
căderea în fascinația internetului ne poate face să credem că opinia publică
există încă. Dacă aruncăm însă o privire necruțătoare spre felul în care ne
ierarhizăm prioritățile, pasiunile și interesele în spațiul virtual, vom
constata cu mare ușurință că noi înșine ne-am abandonat unei falsificări fără
margini. Vocile cele mai stridente (stridența fiind azi totuna cu
legitimitatea) au fost îndelung îngrijorate și scandalizate de o frază rostită
într-un cadru informal de către o persoană oarecare, văzând în pronunțarea ei
semnele viitoarei apocalipse. Dar aceleași voci tac profund și la fel de
îndelung când se face vestire publică despre zecile de mii de copii care
trăiesc în condiții inumane și care sunt supuși unor tratamente demne de lagărele
de concentrare naziste. Sau când proprietățile noastre comune, dealuri, râuri, lacuri,
se sufocă sub peturi, poluare și neglijență. Sau când forme grave de
discriminare și de violență continuă să afecteze viața a multora dintre semenii
noștri.
Ne-am falsificat, fără replică, valorile, sensibilitățile, discernământul,
iar pentru a ieși din aceste vertijuri va fi nevoie de mult mai mult decât de
plecarea unei bande de infractori de la putere. Pentru că nu banda aceasta a
inventat sistemul falsificării, ci invers, toată mașinăria socială a
falsificării secretă în permanență, fără odihnă și fără greș, noi și noi forme
ale imposturii, ale minciunii, ale furtului, care doar își schimbă numele din
când în când.
Oare ce ar mai rămâne din ceea ce e în jurul nostru, din ceea ce suntem noi
înșine, dacă am putea înlătura, prin miracol, toate lucrările falsificării?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu