O societate
întreagă este mistificată de la începutul acestui an de o presupusă dezbatere
în jurul unui prag valoric pornind de la care abuzul în serviciu ar deveni
infracţiune. De aproape un an, politicieni şi societate civilă, putere şi
opoziţie, jurnalişti şi jurişti, profesionişti şi amatori se întreabă în modul
cel mai serios cu putinţă de la ce sumă în sus putem spune furtului furt atunci
când el este săvârşit de un funcţionar public sau de un demnitar al statului
român. Furtul rămâne furt pentru muritorii de rând indiferent de sumă. Dar
funcţionarilor şi demnitarilor trebuie oare sau nu să le asigurăm un confort în
acţiunile lor publice sau private creînd un spaţiu de legalitate suplimentar în
care furtul ori paguba „să nu se pună”?
Mi se pare că tristeţea
cea mai mare este că atât de multă lume s-a corupt moral atât de intim şi de
durabil încât poate să dezbată despre existenţa unui asemenea prag. Într-o
serie de articole bine documentate, jurnalistul Liviu Avram a demonstrat,
citând texte şi mesaje oficiale ale Comisiei de la Veneţia, că expresia „high
treshold” din formulările lor nu se referă la un prag financiar „înalt” care ar
desfiinţa tot ce e corupţie sub acest prag valoric în ceva cinstit, ci se
referă la gravitatea superioară a unor consecinţe izvorâte din decizii politice
sau administrative. Iar gravitatea superioară se referă la infracţiuni
împotriva proceselor democratice naţionale, încălcarea drepturilor
fundamentale, subminarea imparţialităţii administraţiei publice etc. Liviu
Avram a vorbit, tot el a ascultat. Pentru că în mintea funcţionarului român
parvenit şi pus pe căpătuială, nu contează astfel de infracţiuni abstracte, ci
contează doar „cât îi iese lui” fără să fie pedepsit pentru asta.
Pentru că aceasta
este esenţa discuţiei despre pragul financiar al abuzului în serviciu:
pervertirea ideii democratice în folosul beneficiului personal sau de clan.
Comisia de la Veneţia susţine că statul de drept, domnia legii, trebuie apărată
din punct de vedere juridic inclusiv (adică nu doar) printr-o interpretare
strictă a unor termeni, ceea ce ar trebui să-i scutească tocmai de
instrumentalizarea politică şi interesată. Altfel spus, „pragul înalt” în
utilizarea sintagmei de „abuz în serviciu”, de pildă înseamnă a o feri de o
manipulare cum este cea care o trece prin filtrul banilor. Comisia ne spune exact
invers decât vor să ne facă să înţelegem oamenii noştri politici. Miza în definirea
abuzului de serviciu este dublă: protejarea instituţiilor democratice şi a funcţionării
lor împotriva abuzurilor unor indivizi şi evitarea cuantificării financiare unor
concepte majore ale justiţiei în societate (altfel spus, dreptatea, libertatea,
egalitatea în faţa legii şi alte valori nu trebuie să poată fi măsurate în
bani).
Or ceea ce fac
politicienii noştri şi fidelii lor slujitori mediatici este opusul acestor două
idei nobile: pe de o parte, subordonarea instituţiilor şi deturnarea
funcţionării lor în profitul unor indivizi (oameni politici sau şefi mari şi
mici numiţi de ei); pe de altă parte, negocierea pe bani a dreptăţii. A fixa un
prag financiar abuzului în serviciu înseamnă de fapt a spune că faptele de
corupţie care au loc sub acest prag sunt lucru cinstit.
„19.000 de lei nu
o să deranjeze pe nimeni, nu-i aşa?”. Aceasta este cea mai luminoasă definiţie a
corupţiei. Haideţi să ne înţelegem, că oameni suntem, uitaţi, 19.000 nu e aşa
de mult, nu-i aşa? Nu se vede într-o sumă mai mare. Pe de altă parte, e un preţ
destul de corect pentru orice mic corupt. Un cadou, o atenţie de circa 4.000 de
euro nu se vede în bugetul unei instituţii, dar e un preţ numai bun pentru funcţionarul
de rând care vrea şi el să aibă dreptul la firimiturile de la ospăţul celor
mari, care trebuie să-şi facă mâna cu ceva, totuşi!
Ar trebui poate
să spunem că discuţia despre un prag financiar al abuzului nu putea să găsească
un loc mai fertil decât într-o societate care acceptă descurcăreala ca
definiţie a reuşitei sociale, iar dreptatea, corectitudinea şi cinstea ca variabile
de moment ale unei negocieri („ne înţelegem, că oameni suntem...”) şi nicidecum
ca valori intrinseci care trebuie să călăuzească şi să coaguleze o societate.
A accepta un prag
financiar pentru o infracţiune precum abuzul în serviciu, adică pentru o
infracţiune de către cineva care trebuie să se afle în slujba cetăţeanului,
înseamnă a recunoaşte că dreptatea sau cinstea au un preţ în sensul cel mai
comercial al termenului. Şi mai înseamnă că în orice situaţie acestea sunt
negociabile. Că legea nu e lege, ci e tocmeală. Că persoana ajunsă într-o
funcţie, prin încrederea concetăţenilor lui, poate să o traficheze liniştit
până la pragul la care „nu deranjează pe nimeni”, că avantajul pe care i-l
conferă funcţia în raport cu ceilalţi se întăreşte de acum prin aceea că are dreptul,
privilegiul să fure 1 leu, 1.000 de lei, 19.000 de lei sau 200.000 de lei.
A accepta pragul
financiar pentru abuzul în serviciu înseamnă a inversa serviciul pe care
funcţionarul trebuia să-l presteze în beneficiul cetăţenilor în servicii
financiare pe care aceştia trebuie să le ofere funcţionarului. Desigur, până la
un anumit prag.
A accepta un prag
financiar înalt pentru abuzul în serviciu este ca şi cum am considera că un
prag înalt al alcoolemiei în sânge la volan are ca efect scăderea numărului
celor care conduc beţi şi omoară oameni, nu pentru că nu mai mor oameni, ci
pentru că cei care conduc nu mai sunt consideraţi beţi.
Suntem pe cale,
ca societate, să începem să ne târguim reperele valorice care ne ţin împreună
şi ne ghidează existenţa în comun. Dacă admitem că un condamnat penal are „dreptul”
să fie preşedinte, dacă admitem că nu e condamnabil să furi salariul pe un an
al unui medic rezident sau profesor începător, nu înseamnă că producem noi
repere de moralitate, ci că diluăm orice repere şi orice limite ale moralităţii
publice. Ştergând graniţele dintre dreptate şi nedreptate, abuz în serviciu şi
serviciu în folosul comunităţii, între funcţionarul cinstit şi hoţul mărunt nu
vom lărgi sfera dreptăţii şi a cinstei, ci vom face din minciună şi hoţie un
mod legal şi „moral” de a fi împreună.
Azi negociem
pragul financiar înalt (adică să se poată fura cât mai mult) pentru abuzul în
serviciu. Probabil că mâine va fi nevoie, în societatea lupilor hămesiţi votaţi
de mieluşei, să negociem un alt prag înalt, pentru alcoolemia unui prefect,
pentru uciderea de către un senator sau o beizadea a unor nevinovaţi pe
trecerea de pietoni, pentru concentraţia dezinfectanţilor din spitale, pentru
numărul de morţi începând de la care considerăm că merită să facem ceva etc.
Iar mai apoi, cu totul mistificaţi şi convinşi de integritatea noastră, vom
negocia cele mai înalte praguri, toate pragurile posibile pentru noul
preşedinte, astfel încât să nu-l mai putem deosebi de imaculata concepţie, de
neprihănirea prin care se aseamănă, în ochii noştri, cu noi înşine, cei care
l-am votat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu