Suntem încă
hărăziţi să învăţăm din tot felul de experienţe ce înseamnă manipularea.
Cazul Ştefaniei, jandarmeriţa
„bătută”, „paralizată”, cu „coloana cervicală ruptă” în seara zilei de 10 august 2018, este un exerciţiu integral
de manipulare mediatică.
Aduceţi-vă aminte
de filmul „Wag the Dog” (1997) al lui Barry Levinson, cu Robert de Niro şi
Dustin Hofman, şi dacă nu vă aduceţi aminte, vizionaţi acest film. Este o
lecţie plină de învăţăminte despre felul în care simularea realităţii
înlocuieşte realitatea.
Cazul „Ştefania”
este o creaţie completă a laboratoarelor de manipulare. El era menit să
contrabalanseze şi să estompeze efectul intervenţiei violente a jandarmilor
asupra protestatarilor, pentru a dovedi că, de fapt, aceştia din urmă au fost
la originea violenţelor, exercitate asupra unei femei fără apărare. Emoţia
produsă de această scenetă trebuia să facă să treacă în plan secund alte
emoţii. Ca dovadă că totul a fost regizat stă faptul că sceneta a fost bine
filmată, din numeroase unghiuri, bine documentată cu numeroase mărturii, unele
venite chiar din rândul protestatarilor, şi bine preluată de toate canalele
media şi de influencerii politico-mediatici.
Nu ştim şi nu vom
şti probabil niciodată dacă Ştefania a fost desemnată de la bun început să fie „victima-complice”
din acest spectacol. Este posibil ca ea să fi fost desemnată să joace rolul
victimei fără ştirea ei, dar cu ştirea „agresorilor”, ei înşişi actori şi
figuranţi în spectacol. Există două secvenţe care ne pot face să credem că
femeia nu ştia exact ce i se întâmplă. O serie de fotografii făcute imediat
dupa ora 23.00 (disponibile aici)
demonstrează că ea a revenit în dispozitiv, dar fără cască şi probabil fără „pistol”.
Un sfert de oră mai târziu, doi colegi de-ai ei primesc ordin s-o extragă din
dispozitiv şi să o transporte în altă parte. Această secvenţă este documentată
de un scurt video disponibil aici,
în care femeia pare şi ea mirată de ce se i se întâmplă. „Fraţilor, unde dracu’
m-aţi dus?” este replica ei, ce dovedeşte că nu ştia ce i se întâmplă. Nici
măcar nu i s-a spus că e dusă la spital. Actriţa era scoasă dintr-o scenă şi
era mutată, fără ştiinţa şi fără voia ei, într-o altă scenă.
A doua zi,
dimineaţa, maşinăria mediatică trebuia să adauge elemente noi. Purtătorul de
cuvânt al Jandarmeriei sporeşte caraghios şi suspect emoţia publică,
începându-şi discursul cu referinţe la „părinţi”, „paralizie”, „datorie”, trei
cuvinte foarte încărcate afectiv, iar Carmen Dan va încerca la rândul său să
adauge aceleiaşi emoţii o dimensiune vizuală, cu o vizită atent regizată şi ea
la spital. Cu siguranţă ca Ştefania a fost ţinută la spital fără voia ei sau
prin ordin venit de sus, cel puţin până ajung acolo Carmen Dan şi Antena 3.
Ministrul
Sănătăţii demontează puţin impostura mediatică, probabil din neştiinţă sau pur
şi simplu din conştiinţă profesională, insuficient însă pentru a scoate subiectul
de pe agendă. El trebuia menţinut suficient timp pentru a oferi o alternativă
la imaginile agresiunilor jandarmilor. Şi este menţinut inclusiv prin
perpeturarea subiectului „pistolului furat”. Tema furtului de arme e o temă veche
în strategiile manipulării, ea a fost activată şi în decembrie 1989, probabil
că şi la momentul „Piaţa Universităţii” şi e menită să legitimeze acţiunea
violentă a forţelor de ordine împotriva celor care, nu-i aşa, deţin ilegal arme
şi le pot folosi împotriva nevinovaţilor. Să ne reamintim că puţin înainte de
secvenţa „Ştefania” se vorbea de un magazin de arme spart în vecinătatea Pieţei
Victoriei, de unde s-ar fi furat arme, apoi s-a vorbit de două arme furate de
la cei doi jandarmi „agresaţi” (chiar aşa, unde a dispărut al doilea jandarm „agresat”?),
apoi doar de una, pentru ca într-o altă imagine să-l vedem pe presupusul
agresor plimbându-se cu „arma” la vedere prin piaţă. Desigur, e important să
aflăm ce fel de pistoale aveau asupra lor jandarmii, dacă aceste pistoale erau
arme de foc şi încărcate cu muniţie reală – şi ma ales de ce erau înarmaţi
jandarmii cu arme de foc. Dar la aceste întrebări vor trebui să răspundă
organele de anchetă. Pe noi ne interesează doar insistenţa şi persistenţa
acestui subiect până când noi subiecte vor fi impuse ca alternativă pe agenda
publică.
Trăim o epocă de
sofisticare a preluării şi transmiterii imaginii. Strategii manipulării din
toată lumea se află în faţa unor noi şi noi provocări pe care le impune această
sofisticare astfel încât să poată să răspundă nevoilor Puterii de simulare şi
disimulare a realităţii. În raport cu aceşti strategi, noi, simpli consumatori
de imagine, vom fi mereu în întârziere şi vom descoperi mereu pe urmă că am
fost înşelaţi. Dar acestă descoperire mai are doar o valoare individuală, de
confirmare eventual a propriei perspicacităţi. Pentru că, între timp, efectele
manipulării vor fi fost reale şi ireversibile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu