Trăim vremuri de
o tristeţe fără margini. Mitocănia a devenit politică de stat, analfabetismul e
promovat ca virtute a lipsei de conflictualitate, iar educaţia o anexă bună de
oferit celor mai inculţi şi mai lipsiţi de caracter dintre profesorii ţării.
Analfabeţii ne spun cum se face educaţie, plagiatorii ne învaţă cum se scrie o
carte, inculţii ne dau lecţii de istorie. E ca şi cum râmele ar face exerciţii
de verticalitate şi ar îndemna la terapii de îndreptare a coloanei.
Am avut
întotdeauna un respect amestecat cu teamă şi admiraţie faţă de profesorii mei.
De la doamna Rogojan în şcoala generală, trecând prin domnul Buteanu în
gimnaziu, prin doamnele Brîndău, Balla, Pirău şi Băbuţiu în liceu, până la
maeştrii gândirii mele filosofice în facultate şi după aceea, am avut şansa să
fiu format de minţi luminate şi oameni drepţi, de la care am deprins nu doar
istorie, română, engleză, filosofie şi franceză, ci şi, mai ales preţuirea
pentru faptul de a învăţa şi norocul de a te afla, învăţând, printre oameni
învăţaţi. Chiar dacă mi-a fost dat în viaţă să întâlnesc şi ţărani minunaţi şi
preşedinţi distinşi, oameni simpli sau artistocraţi, fericirea cea mai mare,
desăvârşirea intelectuală am simţit-o în preajma marilor spirite critice,
bunăoară acele trei zile petrecute cu Derrida într-un improbabil hotel din
Sofia, sau după-amiezele cu Jean-Luc Nancy, cu Andrei Pleşu, cu Augustin Ioan
sau Bogdan Ghiu. De la fiecare am învăţat un singur lucru, cel mai important,
cred: cum să gândesc cu mintea mea, cum să nu mă încred în adevărurile gata
făcute şi în oamenii care pretind că le deţin.
Iar astăzi
societatea românească se sufocă sub neruşinarea celor care pretind că deţin
adevărurile, mai grav, Adevărul unic. Educaţia ca sistem şi ca valoare a început
să piară în momentul în care marea majoritate a profesorilor din universităţi
au transformat-o într-o afacere, renunţând pentru un pumn de bani la orice exigenţă
profesională sau morală. Toţi am văzut în jurul nostru şi am ştiut că şcoala se
năruie în clipa în care profitul a devenit valoare şi pentru instituţie şi
pentru profesor, când facultăţile de stat cu specializări la modă au devenit uzine
monstruoase de fabricat şomeri cu patalama, dar buni de plată. Pentru că, nu-i
aşa, cu cât mai prost, cu atât mai util, căci fiecare restanţă se plăteşte... Când
profesorii cu trei norme din facultăţi au început să formeze profesori mediocri
de liceu care, la rândul lor, fabricau elevi submediocri şi aşa mai departe. Toată
maşinăria infernală a imposturii pedagogice a fost încinsă politic ani la rând,
pentru că în joc erau bani mulţi, pentru că existau interese economice majore
în jurul fabricilor de diplome deopotrivă publice şi private, pentru că
trebuiau hrănite cumva şi necunoscutele orgolii locale.
Astfel încât după
aproape trei decenii de educaţie liberalizată, şcoala românească, de la
grădiniţe şi şcoli speciale până la universitate, este un câmp de bătălie pe
care se înfruntă rectori deveniţi senatori ai puterii (mereu ai puterii), cu inspectori
şi directori numiţi şi acţionând exclusiv politic, cu profesori umiliţi şi resemnaţi,
cu studenţi visând doar să uite şi să plece, cu elevi abuzaţi sau dezabuzaţi,
cu copii resimţind şcoala ca un blestem, ca o maltratare. Acest sistem educaţional
intoxicat, care a reuşit perfomanţa de a batjocori politic, social şi economic profesorii,
de a face din şcoală inamicul numărul unul al copiilor, a mai reuşit o
performanţă unică în lume: a putut („pentru că poate”) să pună în fruntea sa
agramaţi, oameni de o incultură crasă şi de o moralitate dubioasă, plagiatori
şi doctoranzi rataţi.
Figura dascălului
ca sursă de informare şi ca model de formare a fost compromisă an după an de
umilinţa prelungită a subfinanţării, de dispreţul guvernelor succesive faţă de
profesorul simplu şi faţă de elevul simplu, mistificând olimpismul şi medaliile
celor foarte puţini, dar ignorând eşecul, abandonul şcolar şi sărăcia celor
mulţi.
Când ţara ajunge
să fie condusă de un parlament şi un guvern care sărbătoresc Centenarul şi
nunta Faraonului jr pe ritmuri de Salam, când tot ce au ei de arătat după o
sută de ani de Românie modernă este opulenţa şi prostul gust, Mercedesul şi
botoxul, atunci putem să fim siguri că o asemenea Putere nu va dori să aibă în
preajma-i oameni educaţi, oameni drepţi, spirite libere şi critice. Slugărnicia
şi dispreţul se deprind de mic copil: sărac, înveţi că doar pupând mâna şefului
sau a popii ai o şansă să reuşeşti. Bogat, trebuie să demonstrezi că eşti tare
dacă ştii să-i scuipi în creştet pe rataţii care te-au făcut să fii bogat. În
nicio variantă nu e nevoie de educaţie, de şlefuire de caractere, de demnitate
sau de respect. Alături de spectacolul obscenităţii din mass media, şcoala
prăbuşită este celălalt vehicul cu care ne întoarcem legaţi la ochi, printr-un labirint
întunecat, înspre o lungă noapte a minţii colective.
E nevoie de
efortul fiecăruia ca să ne smulgem legătura de la ochi. Dar, mai ales, e nevoie
de o voinţă politică şi instituţională pentru a distruge labirintul în care
orbecăim şi a construi în locul lui şi al obscurantismului ignorant politici educaţionale
care să ne readucă în prezentul lumii noastre. E nevoie de un proiect de ţară
al educării fiecăruia ca membru demn şi cetăţean cu drepturi şi libertăţi,
mândru că aparţine unei colectivităţi naţionale şi unei comunităţi internaţionale.
Nicio societate nu a reuşit având în fruntea ei oameni proşti, fuduli şi
intoleranţi; sau, când a reuşit pentru o vreme scurtă, s-a prăbuşit apoi în
sânge. Şi s-a ridicat cu adevărat abia prin educaţie şi cultură, nu prin ignoranţă
şi dogmatism. Putem să dăm vina pe oricine, putem să ne comparăm cu cine vrem
şi să arătăm cu degetul cât vrem în afară. Până una-alta, nu avem un singur
ministru care să vorbească şi să scrie corect româneşte. Şi nici măcar unul
singur care să aibă o problemă cu asta, să dorească să se educe el însuşi ori
măcar să se ruşineze de handicapul lui. De aceea reconstrucţia şcolii, adică a
naţiunii înseşi, trebuie începută simultan şi de jos şi de sus.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu