A devenit astăzi aproape cu
neputinţă să decelăm semnele timpului, atât din cauza zgomotului care sufocă
actualitatea şi a aglomeraţiei de non-evenimente care ne umplu viaţa de zi cu
zi, interzicându-ne să vedem dincolo de apusul soarelui, cât şi pentru că
cititorii în pseudo-semne sunt mai numeroşi ca niciodată. Ei se numesc
analişti, experţi, consilieri, influenceri sau postaci, iar diversitatea
părerilor lor nu e de natură să ne limpezească înţelegerea direcţiei în care se
îndreaptă viaţa noastră în comun. Noi înşine, după trei decenii de experimente
spectaculare, mai degrabă ne-am pierdut aptitudinea de a deosebi între adevăr
şi falsitate, între realitate şi simulacrul ei, între lucrurile însemnate şi
cele nesemnificative, decât să ne educăm simţurile şi discernământul pentru a dobândi
capacitatea de a alege, de a ierarhiza, de a ordona ceea ce contează pentru noi
împreună şi ceea e strict interesul nostru personal. O educaţie îngreunată, pe
de o parte, de eşecul profund şi durabil al şcolii (de la ciclul primar până la
universitate), iar pe de altă parte de înmulţirea fără număr a maeştrilor
confuziei, incoerenţei şi dezordinii mentale.
În acelaşi timp cu ratarea de
către şcoală a misiunii de a instrui tinerele generaţii astfel încât ele să
devină apte de a-şi folosi propriul creier în mod critic şi autonom, celălalt
mare eşec al societăţii este cel moral.
Nu cred că suntem încă în măsură
să evaluăm întru totul dezastrul moral în care se scaldă societatea românească
de azi şi mai ales consecinţele pe termen lung ale acestui dezastru. Cei
capabili să deosebească binele de rău, dreptatea de nedreptate, cinstea de
necinste, au devenit un grupuscul dezorientat şi descurajat. Capacitatea de a
face rău s-a dezvoltat şi s-a rafinat în aşa măsură încât pentru cei mai mulţi
dintre noi şi ai noştri nu mai există azi niciun criteriu suficient de solid
pentru a nu declanşa răul sau pentru a-l denunţa acolo unde apare. Răul a
devenit versiunea convenabilă a binelui, iar binele o utopie obositoare.
Valorile vieţii în comun şi lupta pentru ele par a fi luxul inutil al unei
minorităţi urbane dispreţuite de toată lumea: de cei de la putere care îi
tratează de anarhişti, de cei de dreapta pentru care sunt sexo-marxişti, de cei
de stânga pentru care sunt corporatişti, de naţionalişti pentru că ar fi
vânduţi străinilor şi aşa mai departe.
Cinstea, dreptatea, curajul, onoarea
nu mai fac cinste nimănui, nu mai salvează pe nimeni şi nu constituie mai ales
motoare ale acţiunii individuale şi colective. Modelele de succes promovate până
la obscenitate de mass media sunt dezgolite de orice valenţă morală, iar
imoralitatea lor e prezentată drept o calitate necesară reuşitei în viaţă. Dar
imoralitatea din vârful vizibil al piramidei publice se alimentează din şi stă
pe o bază socială foarte solidă, unde compromisul („ne înţelegem noi, că oameni
suntem”), descurcăreala („facem noi cumva să fie bine”) sau resemnarea („toţi
fură, toţi suntem hoţi”) dizolvă practic orice graniţă între ceea ce este
acceptabil şi ceea ce este inacceptabil, creînd condiţii pentru apariţia unor
forme noi de violenţă, cruzime sau monstruozitate în relaţiile interumane. O
societate în care contractul moral social este încălcat şi renegociat în
permanenţă, în care conştiinţele se negociază tot timpul şi pe sume infime, în
care negociază cu ele însele până ajung la concluzia inexorabilă că nu greşesc
niciodată, că nu e loc de iertare, de demisie sau de un examen al conştiinţei –
este o societate hărăzită derivei şi promiscuităţii.
O asemenea societate fără
contract moral a evacuat din preocupările sale grija pentru celălalt,
sensibilitatea pentru suferinţă şi solidaritatea. Descoperim pe zi ce trece
manifestări ale cruzimii inumane faţă copii, femei, bătrâni, bolnavi sau faţă
de animale. Descoperim cu oroare că oameni din jurul nostru pot face un rău nemăsurat
altor oameni prin gesturi ce par fireşti, obişnuite, cotidiene. Sau că forme de
suferinţă profundă şi durabilă se sting mute în indiferenţa înconjurătoare.
Iar atunci când discernământul
moral slăbeşte, când grija pentru celălalt se preschimbă în relaţie instrumentală,
sursă de profit, obiect de interes şi ocazie de obţinere a unor avantaje, ţesutul
social se destramă, iar convieţuirea devine luptă pentru supravieţuire, după
epatantul exemplu al şofatului sălbatic pe şoselele patriei.
Spaţiul public al aparenţelor se
umple cu manifestări ale indecenţei şi vulgarităţii, fără ca acestea să mai
revolte pe cineva, fără ca ele să mai stârnească ruşinea cuiva. Aceeaşi
indiferenţă şi aceeaşi resemnare îi cuprinde pe telespectatorii aşezaţi la masa
de seară sau la prânzul de duminică atunci când televiziunile oferă în cascadă,
până la saturaţie (dacă termenul nu este el însuşi excesiv aici), pe tonuri
agresive spoturi publicitare despre fisuri anale, scurgeri sau diaree. După
care, în acelaşi flux de non-ştiri, cam pe la vremea felului principal, ne
întoarcem să aflăm lucruri chiar mai
indecente şi mai vulgare despre guvernanţii noştri.
Catastrofa morală în care ne
aflăm ca societate are ca efect neliniştitor pierderea capacităţii de sesizare
a progresiei în rău şi imoralitate a societăţii înseşi, tocirea sensibilităţii
la cruzime şi umilinţe, şi dezinvoltura în propunerea de soluţii violente la
probleme simple care cer dialog şi negociere. Afectul public cel mai răspândit
nu e compasiunea, ci ura. Existenţa individuală şi de grup a celor care adesea
nu au glas se exprimă, încurajată de îndrumătorii de conşiinţe şi conceptorii
politici, printr-o nesfârşită creativitate în domeniul esteticii urii şi
distrugerii, estetică deopotrivă a imaginii sau a invectivei.
Aceste semne, provenind din
deşertul tot mai arid al educaţiei şi al moralei, nu prevestesc lucruri îmbucurătoare.
Ajungerea la maturitate, dar mai ales sosirea la putere şi la decizie – cel mai
adesea prin fraudă, nepotism şi şantaj – a unei generaţii lipsite de orice
repere culturale şi ştiinţifice, de orice reflexe politice şi civice, cu o
educaţie precară şi adeseori falsificată, cu repere morale labile sau
inexistente nu are darul să ne liniştească în ce priveşte destinele acestei
ţări. Cinismul ei, cocoţat pe obsesia teologico-politică a puterii absolute şi
pe imaginarul misticoid al unor eroi răzbunători, poate să înşele o populaţia
privată de reflexe critice şi satisfăcută în minimul bunăstării ei materiale, pentru
care ficţiuni precum „stat de drept”, „drepturi şi libertăţi ale omului” nu
înseamnă nimic, atâta vreme cât primesc ceva din furtul generalizat sau li se
îngăduie să asiste la spectacolul zdrobirii ţestelor celor rebeli şi
nerecunoscători.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu