În anul 2004, scriam textul de mai jos şi îl publicam în revista IDEA artă + societate ca un comentariu la expoziţia realizată de „Duo van der Mixt” la Studioul Protokoll. Asemeni tricolorului menit să îmbălsămeze un oraş, şi acest text a devenit de atunci arhivă. Recitindu-l azi, am impresia nu a inadecvării, ci a îndepărtării în timp. Au fost suficienţi cîţiva ani pentru a şterge aproape complet din memoria comună şi individuală amintirea unui (totuşi) îndelung episod naţionalist care a marcat istoria recentă a Clujului şi care îl ţintuise într-o paradigmă premodernă sau chiar antimodernă. În mai puţin de patru ani, oraşul şi administraţia lui au ars etapele şi au făcut, cu o eleganţă şi o eficacitate managerială deosebită, saltul  mortal în postmodernitate, dacă este să înţelegem prin aceasta epoca dominaţiei fluxurilor de orice fel (oameni, mărfuri, informaţii, capital etc.), a controlului şi a consumului.
Voi păstra totuşi acest prim text ca exergă sau, mai degrabă, dacă tot sîntem pentru o clipă în registrul mortuar, ca epitaf al comentariilor ce vor urma, pentru valoarea sa de mărturie şi pentru valoarea sa de arhivă: istoria oraşului se petrece (tot mai accelerat) în non-evenimente şi se scrie (tot mai incoerent) în straturi care se succed şi comunică între ele, într-un joc al continuităţilor şi discontinuităţilor pe care doar o arheologie răbdătoare a prezentului poate să-l descifreze.
| La sfîrşitul lunii iunie 2004, Mihai Pop şi   Cristian Rus, cunoscuţi şi ca „Duo van der Mixt” au realizat la Studioul   Protokoll din Cluj expoziţia The Very   Best of Red, Yellow and Blue, sub forma unei colecţii de obiecte strîns   unite, precum poporul de odinioară şi de azi, în jurul celui mai mic numitor   comun al lor, cele trei culori ale drapelului românesc. Într-un spaţiu redus   ca dimensiuni şi care nu se pretează întru totul unei expuneri ample, cei doi   artişti au reuşit să compună vreme de cîteva zile un mediu hiperreal (mai   real decît realul, ar spune Baudrillard) în care prezenţa excesivă şi   obsesivă a celor trei culori a reactivat în vizitatori senzaţia de saturaţie   pe care clujenii, şi nu numai ei, o trăiesc de ani de zile în acest oraş.   Desigur, totul începe cu un regret şi cu un anume reproş: că acest gest vine   puţin prea tîrziu, la cîteva săptămîni după nealegerea pentru a patra oară   consecutiv în funcţia de primar al oraşului a maestrului de ceremonii al   acestui jalnic spectacol urban. Că, dacă el ar fi fost făcut mai devreme (cu   luni sau ani), poate ar fi intensificat această senzaţie şi ar fi putut   declanşa o reacţie civică, măcar o împotrivire la măsurile aberante ale   administraţiei locale. Un reproş ce poate fi însă cu uşurinţă anihilat, şi   încă de două ori: mai întîi, că munca de strîngere a materialului tricolor –   atît obiecte cît şi fotografii acolo unde obiectele n-au putut fi colectate –   a început ea însăşi cu ceva timp în urmă, pe vremea glorioasei administraţii   tricolore, cînd nimic, sau aproape nimic, nu anticipa schimbarea ei. Apoi,   într-un sens mai radical, că e puţin probabil ca acest gest, de expunere   dorindu-se artistică, dar rămînînd ironică pe fond, făcut chiar şi mai   devreme, chiar şi mai central, mai la vedere, să fi stîrnit altceva decît   zîmbete condescendente în cel mai bun caz, iritare în cel mai rău, ori chiar   adversitate. Căci, dincolo de intenţia primă şi clară a expoziţiei, de a   demonstra cît de comună (adică, deopotrivă: banală, cotidiană, derizorie chiar, dar şi ca numitor comun al atîtora dintre noi,   dintre „ai noştri”) a devenit utilizarea celor trei culori în design-ul   anonim ori puternic personalizat al existenţelor noastre, există, cred, un   mesaj mult mai dur şi mai durabil: anume că această utilizare stă mărturie   pentru ceva mai dramatic şi mai problematic, ceva ce ţine de straturile de   adîncime ale – să-i zicem – mentalitarului individual şi colectiv din   societatea post-comunistă. Primitivism   vizual Expoziţia ne pune aşadar în faţa unei   constatări aproape surprinzătoare:   că spectacolul băncilor, stîlpilor şi coşurilor de gunoi din Cluj este o   parte infimă, aproape nesemnificativă în grandiosul spectacol naţional al   exhibării în formele cele mai neaşteptate şi în combinaţiile cele mai voit   ingenioase ale celor trei culori, doar trei, dintr-o gamă totuşi atît de   largă de culori. Că nu există domeniu al vieţii noastre de zi cu zi, funcţie,   suport, loc urban sau rural care să nu fi dat naştere, prin vopsire, prin   aranjare, prin îmbrăcare şi decorare, acestei forme de primitivism vizual.   Ludic sau grav, discret sau agresiv, public sau privat, oficial sau intim,   tricolorul se insinuează peste tot, decupînd violent din fondul cenuşiu al   oraşelor sau din monotonia naturii un fragment, luîndu-l cu lăcomie în   posesie. Despre   extremismul politic Cu siguranţă, ceea ce s-a întîmplat la Cluj,   vreme de doisprezece ani, într-o tăcere complice a ceea ce pompos şi pe   undeva inutil se cheamă societate civilă, nu a făcut decît să legitimeze   întrebuinţarea în orice împrejurare cu putinţă a acestei combinaţii   coloristice. Am spus despre această constatare că este „aproape”   surprinzătoare: ea este în primul rînd surprinzătoare pentru că nici unul   dintre cei care au vizitat expoziţia sau au văzut fotografiile nu au bănuit   amploarea fenomenului tricolor. Sutele de obiecte şi miile de fotografii adunate   (selectînd ele însele ceea ce a devenit ordine de trei culori cu intenţie şi   nu dispuneri aleatorii) vorbesc despre amploarea unui fenomen pe care   clujenii îl revendicau cu o perversă mîndrie locală. Dar este „aproape” şi nu   cu totul surprinzătoare, dacă ne gîndim la motivaţiile politice şi mai ales   extrapolitice ale celor care au susţinut administraţia naţionalistă la Cluj   şi partidul respectiv în ţară. Tipul de mesaj transmis de această   administraţie, formele de „luptă” politică, valorile cultivate, scenariile   imaginate pot, fiecare în parte şi toate împreună, să compună pînza de fond   de pe care se desprinde, la nivel epifenomenal, motivul tricolor. Să fim   înţeleşi: nu spun că toţi cei care folosesc voit sau întîmplător tricolorul   pentru a-şi orna cabina, gardul sau taraba sînt membri sau simpatizanţi ai   Partidului România Mare; spun doar că această folosire e coerentă cu logica   simplă şi redutabilă care a făcut din acest partid o forţă naţională. Mai   clar: nu e vorba de a-i suspecta pe toţi „tricolorofilii” de naţionalism, ci   de a denunţa simplitatea (în sensul ei cel mai rău) a judecăţii, a celei de   gust îndeosebi, care îndeamnă la o asemenea folosire. Să ne gîndim încă o   dată la exemplul Clujului: se dă un oraş cu un trecut intercultural specific   oraşelor central-europene, se dă o intelectualitate moale şi oportunistă,   incapabilă să articuleze o conştiinţă civică şi se mai dă o populaţie   pestriţă, dezrădăcinată, expusă manipulării. Rezultatul: doisprezece ani de   administraţie locală care a făcut exact ce a vrut cu suprafaţa oraşului,   uneori numai pentru a sfida şi deci pentru a demonstra neputinţa oricărei   reacţii. Prima bancă tricoloră a stîrnit ilaritate, cele o sută sau o mie au   devenit, după o vreme, obişnuinţă. Primele steaguri au provocat un vag sentiment   de sărbătoare, iar la unii chiar de mîndrie, pentru ca, atunci cînd în vara   lui 2004 o parte dintre ele să fie date jos, prima senzaţie să fie de lipsă.   Nimic din ceea ce e ridicol şi aberant nu rămîne, prin repetiţie, prin   insistenţă, aşa; comunismul a demonstrat-o din plin, aberaţia lui a devenit   rutină pentru milioane de oameni dispuşi azi să redevină aberanţi pentru a-şi   recăpăta obişnuinţele.  Marginalitate   şi rezistenţă Pentru a reveni încă o clipă la expoziţie,   trebuie menţionat că ea nu s-a dorit un gest politic, nici măcar un gest de   protest; ea rămîne un gest marginal, fie şi numai pentru că, neacceptată de   instituţiile din centru, expoziţia s-a ţinut în spaţiul primitor, dar   excentrat al studioului Protokoll, greu accesibil pentru cei care-l caută şi   aproape cu neputinţă de găsit daca ar fi „să-ţi iasă în cale”. Ea este   marginală apoi pentru că, prin modestia intenţiei şi prin dimensiunile   expoziţiei, neocupînd mai mult de două camere, ea nu a putut emite pretenţii   de interogare radicală ori de provocare a unei reacţii largi (estetice sau   altfel) din partea celor care au vizitat-o sau au luat cunoştinţă de ea prin   catalogul său. Dar este, în fine, şi o altă marginalitate:   aceea dată de condiţia actului artistic, atunci cînd el are intenţia sau   curajul de a ieşi în public, cu deosebire în România de azi, unde publicul se   reduce la spectatori pasivi şi/sau la telespectatori. Artisticitatea sa este   aproape o scuză, un bemol pus oricărei întrebări pe care o ridică. Pentru că   e făcută de artişti, adică de nişte tineri talentaţi, dar uşor inadaptaţi   social, nu-i aşa, li se poate ierta această ironie fină la adresa   simbolurilor noastre sfinte. De fapt, actul lor de saturare prin artă nu are   nimic din grosolănia saturării politice cu tricolor. El vine, oricum, după acesta din urmă, îl parodiază, îl   deturnează, însă nu schimbă prin asta nimic din brutalitatea sa.  Precaritatea   imaginarului  Spuneam mai sus că expoziţia stă mărturie   pentru ceva mai dramatic decît simpla cacofonie a culorilor. Ea dă seama –   încă o dată: în felul ei, modest şi discret – pentru precaritatea   imaginarului individual şi colectiv. Precaritate aici înseamnă mai mult decît   sărăcie: în sărăcie, lipsa, neajunsul pot fi suportate încă printr-o anumită   judecată sau printr-o anume demnitate; în precaritate, sărăcia produce efecte   de profunzime prin îngustarea posibilităţilor de discernămînt şi prin   grăbirea concluziilor din premise nesigure. Aşa cum demonstrează imaginile   din catalogul expoziţiei, dacă unui nou-născut i se pune în gură o suzetă   tricoloră, la grădiniţă va desena în cele trei culori globurile unei   îngheţate (Căpşuni-Pepene-Prune?...). Mai tîrziu, i se va părea la fel de   evident ca bara de protecţie a Daciei să fie vopsită şi ea ori ca bodega   ordinară unde îşi bea berea zilnică să capete brusc măreţie dacă tabla din   care e făcută ar fi drăguţ pictată cu roşu, galben şi albastru. Nu pun în   discuţie aici posibila valoare estetică a acestor culori, prin urmare nici nu   diabolizez în vreun fel utilizarea lor; de asemenea, nu aduc în discuţie nici   simbolismul strident patriotic al întrebuinţării lor. Se putea la fel de bine   întîmpla ca acest simbolism să mobilizeze alte culori, după cum ele însele   puteau constitui baza unei manipulări estetice nereuşite. Cred că e vorba aici,   aşa cum expoziţia o spune, de mai mult decît un fenomen kitsch (de o evidenţă   crasă) ori de un fenomen politic extremist (prin caracterul extrem al   utilizării simbolurilor naţionale). E vorba, prin obsesia tricolorului, prin   aplicarea lui strictă – adică mereu în aceeaşi ordine, cu galbenul la mijloc   – pe obiecte dintre cele mai derizorii, e vorba deci de felul el însuşi   derizoriu, meschin, în care înţelegem, ca indivizi sau grup, să ne dăm formă   publică, prin replierea pe o aparenţă minimă, dar sigură, menită să mascheze   lipsa unei consistenţe interioare, la nivel psihic, moral, intelectual, dar   şi la nivelul legăturii sociale. Cu alte cuvinte, devine urgent să ne revedem   toate modalităţile de individualizare sau de identificare comunitară şi socială   dacă tot ce a rămas pentru a ne ţine împreună e jocul mărginit, ca însăşi   imaginaţia noastră, a trei culori, doar trei culori… | Şi totuşi, n-au renunţat. La cîţiva ani de la   sfîrşitul deloc glorios al administraţiei naţionaliste, cînd a devenit   evident pentru toată lumea că tricoloriada a fost doar un episod trecător şi   neînsemnat în analele oraşului, artiştii n-au renunţat. Într-adevăr, trebuie   să fii artist ca să mai poţi incomoda conştiinţele liniştite ale   contemporanilor, ca să poţi extrage inactualul din actual, ca să faci pasul   înapoi din calea tăvălugului actualităţii şi s-o priveşti oblic, chiorîş   chiar, din unghiul care o aranjează cel mai puţin. Accelerarea istoriei la   care sîntem părtaşi este un proces care ne învaţă să detestăm istoria, cu deosebire   istoria recentă. În cel mai bun caz, o arhivăm, o depunem în baze de date, o   codificăm informaţional şi o facem disponibilă uzului nelimitat al   generaţiilor viitoare; dar stocarea istoriei nu înseamnă nicidecum,   dimpotrivă chiar, respectul ei, adică asumarea ei. La fel cum comunismul se   transformă în mumie (monstruoasă, diabolică, dar tot mumie) în institute şi   centre de cercetare, tot aşa postcomunismul, mai scurt şi mai palid, se   depune resemnat în coşciugele arhivelor.  Numai că artiştii nu renunţă. Există în ei o   înverşunare ce nu ţine de nevoia păstrării memoriei; e şi asta, fără   îndoială: ei nu doresc, asemeni multor altora, ca aşa ceva să se repete. Dar   e mai mult decît atît şi e altceva: ca în 2004, gestul lor de acum e unul de   rezistenţă, orice ar mai putea însemna rezistenţa astăzi. Reactivarea   momentului tricolor nu în forma unei expoziţii şi a unui catalog, de această   dată, ci în forma unui volum care să îngăduie o reflecţie detaşată, distantă   şi totuşi aplicată, este deopotrivă o reactivare a intenţiei iniţiale, şi   anume a demonstra de cît de puţin e nevoie pentru a implanta în conştiinţa   publică (niciodată articulată public şi coerent, de fapt) elemente ideatice   şi empirice care să inducă în mentalul oamenilor de rînd care sîntem cu toţii   senzaţia de continuitate, de comun-itate, de banalitate. Dacă acum patru ani   acumularea pînă la saturaţie de tricolor într-un spaţiu expoziţional putea să   dea seama de sărăcia mentalului individual şi colectiv, astăzi gestul   artiştilor e capabil să developeze mecanismul care pune în mişcare, pe un   fond de vid, aceeaşi propensiune spre acumulare şi spre saturaţie. Dacă   tricolorul învelea goliciunea conştiinţelor şi sărăcia de idei, acum acest   tricolor s-a retras, expunînd vidul în toată splendoarea lui, care este vidul   şi splendoarea consumului. Primitivism Spectacolul celor trei culori se înrudea   încă, în felul său caricatural şi grotesc, cu fastul medieval al ceremoniilor   suverane. Simbolistica naţionalistă miza tocmai pe efectul de exces, de lipsă   de măsură, dincolo de orice limită a bunului simţ, într-o comprehensiune care   nu avea nevoie de o raţionalitate justificativă, ci doar de adeziunea   cultuală ori de prosternarea credulă în faţa unei meschinării ridicată la   statut de monument. Înlăturarea excesului de simbolistică nu înseamnă însă   înlăturarea excesului, ci deturnarea lui înspre altceva. Aceeaşi absenţă de   raţionalitate guvernează noul spectacol, care are şi el nevoie de credulii şi   de practicanţii săi. Explozia de culori în reclamele luminoase nu este   nicidecum semnul belşugului, ci al machierii abile a noii monumentalităţi   mizere. Despre   un alt fel de extremism Demersul administraţiei extremiste de   împodobire cu simbolurile drapelului naţional a oraşului a fost ultima   tentativă, destinată azi extincţiei (cel puţin pentru o vreme) de apropriere   de către cetăţenii urbei, sau cel puţin în numele lor, sau măcar în numele   unora dintre ei, a oraşului. Demers violent, demers discriminatoriu,   mişcîndu-se mereu la limita conflictelor etnice prin mobilizarea unor motive   religios-mitologice, dar demers prin care locuitorii oraşului, aceia dintre   ei care se bucurau de statutul de „buni români”, erau invitaţi să-şi ia în   posesie oraşul ca pe proprietatea lor cea mai de preţ. Deposedaţi de spaţiul   urban tocmai de ideologia „proprietăţii întregului popor”, deposedaţi aşadar   de însăşi posibilitatea apartenenţei la ceva care se cheamă „popor”, clujenii   au fost provocaţi sensibil, adică în zona cea mai vulnerabilă a manipulării,   să-şi recucerească oraşul, chiar dacă asta se întîmpla cu preţul ignorării sau   excluderii acelora („minoritari”) care nu împărtăşeau aceleaşi calităţi de   naştere, de limbă, de credinţă. Administraţia naţionalistă a dorit să   păstreze oraşul mic: mic în sensul guvernării sale ca un trib, ca o familie   mare, ca un sat tradiţional din Apuseni. Altfel spus, preocupările sale nu   erau de ordinul urbanismului contemporan, nu angajau experţi şi comisii de   specialitate decît cel mult pentru a respecta aparenţele jocului politic.   Oraşul era condus de un primar care se dorea tată de familie, binefăcătorul   românilor, acela care le dă şansa de a reintra în comuniune cu oraşul lor.   Numai că tot acest joc era unul iluzoriu: nici măcar apelul la simbolurile   sacre ale românităţii nu putea bloca un proces care începuse deja în anii ’90   de expropriere ireversibilă a cetăţenilor de oraşul lor. De aceea, putem   spune, cu o metaforă, că, în tentativa sa de a-şi însuşi spaţiul urban, de   a-l face tocmai prin exces pe măsura celor care îl locuiesc, primarul   naţionalist a aruncat un ultim giulgiu peste cadavrul deja în descompunere al   oraşului. Nici muzica populară, nici florile, nici faţadele colorate nu putea   întoarce oraşul la sat. Nici măcar sătenii care locuiesc de cîteva decenii   bune la oraş – şi care n-au deprins niciodată pe de-a-ntregul lecţia   civilităţii – nu mai vor să se întoarcă la sat. Drept dovadă, în clipa în   care li s-a oferit o alternativă mai atrăgătoare, n-au ezitat să arunce   deoparte şi departe steagurile, băncile, pînă şi coşurile de gunoi, să voteze   altfel şi să ia cu asalt mall-urile oraşului, noile spaţii ale sărbătorilor   cotidiene. Destrămarea urbanităţii şi transformarea oraşului într-un nod de   fluxuri este un proces care a început de mult şi a cărui mişcare ireversibilă   n-a putut fi oprită de proiectul irealist al îmbălsămării tricolore. Atunci   cînd giulgiul a fost îndepărtat, sub scoarţa lui nu se mai afla nimic. Zonă Marginalitatea actului artistic a fost   posibilă într-un oraş care se structura – sau care dorea să se structureze –   în mod strict într-o relaţie centru-periferie: un centru suprainvestit   simbolic, un centru gîndit ca loc festiv de întîlnire capabil să ierarhizeze   totalitatea spaţiului urban în funcţie de apropierea sau îndepărtarea   simbolică de el. Oraşul tricolor cerea locuitorilor săi să semneze prin   participare la celebrări declaraţia de ataşament la valorile pe care le   concentra în spaţiul restrîns din jurul monumentelor sale: statui, biserici,   cruci, plăcuţe etc. El pretindea încă o adeziune de simţire, a cărei   intensitate se cerea dovedită prin prezenţa la sărbătorile a căror frecvenţă   creştea pe măsura tocmai a slăbirii acestei prezenţe. Oraşul post-tricolor este mai curînd zona urbană   în care diferenţa dintre centru şi periferie se răstoarnă: centrul este   spaţiul precis delimitat care se cuvine muzeificat, redat – zice-se –   pietonilor, adică turiştilor, fie ei din alte locuri sau localnici deveniţi   ei înşişi turişti, zonă retrasată de urbanişti şi controlori de trafic pentru   a fluidifica traficul şi, în timp, pentru a-l elimina sau a-l ascunde sub oraş.   Periferiile au devenit noile zone de atracţie, noile centre dispersate în   afara centurii urbane, pretins modeste în revendicarea lor de ataşament,   întrucît par a nu mai cere nimic indivizilor, însă le confiscă totul. Oraşul   se recompune ca simulacru sub acoperişul fragil al marilor suprafeţe de   consum, găzduind pieţe, fîntîni şi concerte ca pentru a desăvîrşi   transformarea în stafie a fostului „adevărat” oraş. Mizeria   simbolică Practicile simbolice puse în scenă şi în   spectacol de administraţia naţionalistă n-au putut mobiliza (dimpotrivă…) dorinţa   unor citadini care au preferat de multă vreme să-şi investească energia   libidinală în altceva decît în gesturi patriotice. Nu trebuie să ne facem   iluzii şi să credem că, prin canalizarea aceste energii înspre consum,   mitologia naţionalistă ar fi dispărut complet: nu putem exclude situaţia în   care, dezgustaţi şi umiliţi zilnic de avalanşa de produse tot mai mizere şi   de abundenţa imaginilor bogăţiei, oamenii să regăsească într-o răbufnire egoistă   plasa de siguranţă a demnităţii naţionaliste, ca un refugiu efemer, dar   posibil violent, din calea celeilalte violenţe, mai insidioase şi mai   durabile, a distrugerii capacităţilor de individuare şi de identificare.   Precaritatea cultivată sistematic de decenii întregi încoace la nivelul   imaginarului individual şi colectiv este de-abia acum exploatată în întregime   de industriile de servicii, culturale şi de marketing care, modelînd noul   proletar – omul privat de priceperile sale, dar şi omul deposedat de   dorinţele sale şi de arta sa de a trăi – provoacă di-socierea mediilor   asociative şi ceea ce Bernard Stiegler a putut să numească „mizeria   simbolică”: ruptura ireversibilă între producătorii de simboluri şi   consumatorii de simboluri şi dispariţia deopotrivă a lui philia, ca „atenţie pasionată pentru existenţa celuilalt, ca   pasiune şi răbdare pentru consistenţe, adică pentru obiecte care nu există şi   care dau totuşi existenţelor cunoaşteri sublime prin care se deschid practica,   trăirea, contemplaţia”, şi a lui aisthesis,   acea senzaţie politică care oferă deprinderea vieţii în comun, care îi face   pe indivizi să înveţe să trăiască împreună şi să se suporte unii pe ceilalţi   (1). Simularea tricoloră a comuniunii naţionale s-a împlinit ca simulare   tocmai prin compromiterea oricărei idei şi posibilităţi de comuniune, şi prin   explozia adevărului brutal al fluxurilor în care sînt prinse şi izolate   existenţele noastre, tot mai sinistrate estetic şi tot mai supuse   condiţionărilor unei industrii care face din libidoul nostru principala sa   materie primă. | 
(1) Acelaşi Bernard Stiegler mai spune: „Politica este arta de a garanta o unitate a cetăţii în dorinţa sa de viitor comun, în in-dividuarea sa, în singularitatea sa ca devenire-unul. O asemenea dorinţă presupune un fond estetic comun. A-fi-împreună înseamnă a fi împreună în mod sensibil. O comunitate politică este deci comunitatea unei simţiri. Dacă nu suntem capabili să iubim împreună lucrurile (peisaje, oraşe, obiecte, înfăptuiri, limbi etc.) nu ne putem iubi unii pe alţii” (Cf. De la misère symbolique. 1. L’époque hyperindustrielle, Galilée, Paris, 2004). Dacă iubire cu forţa nu s-a putut, mai bine fără nici un fel de iubire, mai bine fără celălalt, mai bine fără politică…

 
 
e vorba de Cristi Rus si nu Muresan (Ciprian Muresan)
RăspundețiȘtergereMultumesc de observatie, asa e, am corectat.
RăspundețiȘtergereCuburile cu Piramida + Cruce/Cruce, monumente care te lasa gura casca, mi'a trebuit timp sa imi dau seama ca , cubu de jos, e un POV, o perspectiva a celulei, pentru ca vedem cubu ca si pe o cutie din curtea bisericii, in care se aprind lumanarile.Apoi , fie vorba intre noi in revolutii si in comunism nu au murit numai crestini,au murit si evrei si altele, chiar si atei..., abuzarea crucii este tot asa de periculoasa ca si vanturarea drapelelor
RăspundețiȘtergere